Sälja bil privat på nätet? Så får du till den perfekta annonsen!

KONTROLLERA REGISTRERINGSNUMMER
SE

Efter att du satt ett rimligt pris på din bil är nästa steg att få till den perfekta annonsen när du ska sälja bil. För att hjälpa dig att maximera dina säljchanser har CARFAX satt ihop en guide med de bästa tips du bör tänka på när du säljer din bil privat på nätet.

Att bestämma sig för var man vill annonsera

Först och främst behöver du bestämma dig på vilja listingsidor du vill annonsera. I dagsläget finns det flera alternativ att välja mellan, bland annat Blocket.se och Bilweb.se. Det förekommer även att tidningar har annonsplatser på dina hemsidor där du kan sälja bil.

För att bestämma dig för vilka annonsplatser som är rätt för dig bör du ställa dig själv följande frågor:

  • Räckvidd: Är annonsplatsen i fråga populär? Hur många personer besöker sidan och kan komma i kontakt med din bilannons?
  • Kostnad: Vill du endast annonsera på gratissidor eller är du beredd att betala för annonsplatsen?
  • Tid: Hur länge vill du att din annons ska ligga uppe? Olika sidor har olika långa giltighetstider för annonserna, allt från en vecka till det att bilen verkligen säljs.

Att använda sig av sociala medier är ytterligare ett bra sätt att nå ut till intressenter när det är dags att sälja bil. Att dels posta länken till din bilannons, eller skapa en annons direkt på t ex Facebook eller Twitter, kan ytterligare öka dina säljchanser.

Det skadar inte att lägga upp din annons på flera annonssidor och portaler. Detta ökar chanserna för att du ska kunna sälja din bil! Försäkra dig bara om att du tar bort annonser från alla sidor när du väl fått din bil sålt för att undvika missförstånd.

  • Räckvidd: Är annonsplatsen i fråga populär? Hur många personer besöker sidan och kan komma i kontakt med din bilannons?
  • Kostnad: Vill du endast annonsera på gratissidor eller är du beredd att betala för annonsplatsen?
  • Tid: Hur länge vill du att din annons ska ligga uppe? Olika sidor har olika långa giltighetstider för annonserna, allt från en vecka till det att bilen verkligen säljs.
sök fordon

Att använda sig av sociala medier är ytterligare ett bra sätt att nå ut till intressenter när det är dags att sälja bil. Att dels posta länken till din bilannons, eller skapa en annons direkt på t ex Facebook eller Twitter, kan ytterligare öka dina säljchanser.

Det skadar inte att lägga upp din annons på flera annonssidor och portaler. Detta ökar chanserna för att du ska kunna sälja din bil! Försäkra dig bara om att du tar bort annonser från alla sidor när du väl fått din bil sålt för att undvika missförstånd.

Att skriva själva annonsen

Det är viktigt att se till att fånga läsarens intresse med en välformulerad och välstrukturerad annonstext. Potentiella köpare reagerar bättre på annonser som innehåller rätt typ av information och är detaljerade. Försök att sätta dig in i köparens perspektiv under tiden du skriver annonsen för att få bättre förståelse för vad köparen är ute efter.

Överblick

Varje bilannons bör inkludera grunläggande tekniska detaljer. Detta inkluderar bland annat följande detaljer:

  • Modellår
  • Märke
  • Modell
  • Mätarställning
  • Växellåda (manuell eller automatisk)
  • Färg
  • Antal dörrar
  • Bränsletyp (bensin eller diesel)
fråga på annat fordon

Framhäv fördelarna

Utöver tekniska basdetaljer bör din bilannons även innefatta information som gör att din bilannons sticker ut ur mängden. Det kan exempelvis röra sig om:

  • Icke-rökar-bil
  • Inga olyckor
  • Lågt ägarantal
  • Specialfunktioner
  • Bränsleffektivitet

Ärlighet varar längst

Även fastän det kan tyckas låta otaktiskt rekommenderas du som säljare att peka ut även de negativa aspekterna när du ska sälja din bil privat. Om du visar att du är ärlig med den typen av detaljer gör du dels ett mer trovärdigt intryck och du minskar risken att intressenter blir besvikna eller känner sig felinformerade när de kommer och kollar på bilen. Denna typ av information kan vara allt från olyckor, mekaniska fel, bucklor, repor eller skador på interiören. Om du är tydlig med denna informationen har köparen färre anledningar att förhandla om priset på plats.

Förklara din prissättning

Genom att inkludera ett par väl valda ord i samband med att du skriver ut priset kan du ge intressenter en indikation på hur fixerad du är på priset. Ord som ”icke-förhandlingsbar” sänder potentiella köpare en tydlig signal att du inte är redo att förhandla. Samtidigt kan du med formuleringar så som ”eller bästa pris” eller ”pris förhandlingsbart” ge rum till prisförhandling när du väl ska sälja bil.

Ta bilder av god kvalitet

En bil säger mer än tusen ord. Detta mantra gäller även för bilannonser. Många köpare klickar förbi annonser där det inte finns bilder inkluderade. Samtidigt är bilder av dålig kvalitet också en anledning att klicka vidare till nästa annons. För att ta de bästa bilderna av din bil bör du ha följande tips i åtanke:

  • Ren bil: Tvätta din bil ordentligt, både på in- och utsida
  • Tid på dygnet: Undvik att ta bilder mitt på dagen när solen är för stark. Detta kan nämligen leda till störningar i bilden. Testa istället att ta bilder tidigare på morgonen eller senare på eftermiddagen för att få till ett mjukare ljus på bilderna som framhäver bilens detaljer på ett fördelaktigt sätt.
  • Plats: Att välja rätt plats är viktigt när du ska ta bilder till din bilannons. Att ha gott om plats och neutral bakgrund är att föredra.
  • Skador/defekter:  Om din bil har några skador (ex. bucklor eller repor), var noga med att dessa dokumenteras ordentligt och finns med i din bilannons.
  • Utrustning: Om möjligt, använd en bra digitalkamera snarare än din smartphone när du tar bilderna.
  • Variation: Se till att du tar flera olika bilder från olika vinklar. Bilder på bilens interiör, bagageutrymme och instrumentbräda är bra att ha med. Har din bil någon form av specialutrustning eller ovanlig funktionalitet är detta också ett plus att ha med på bild i annonsen!

Erbjud bilens CARFAX-rapport

Att kunna erbjuda intressenter en CARFAX-rapport för bilen visar köparna att du inte har någonting att dölja. På ett tydligt och lättläst sätt visar CARFAX-rapporten detaljerad historik för din bil. Det kan till exempel röra sig om besiktningshistorik, ägarbyten och mätarställningsavläsningar.

Genom att erbjuda CARFAX-rapporten visar du tydligt att det inte finns några dolda problem med din bil och har dessutom oberoende uppgifter som bekräftar den information du angivit i din annons.

bilweb carfax gratis