VOLVO S90: Kommer du köpa svensk lyx 2017?

KONTROLLERA REGISTRERINGSNUMMER

SE

2017 kan vara det år då Volvo lyckas ta sig in i lyxsegmentet på bilmarknaden och det med nya Volvo S90. Men bilmärket har försökt att ändra sin image förut, den första gången redan på 1970-talet. Nu har man gjort den mest trovärdiga insatsen ännu, det återstår att se om det hela lyckas.

Under 1970-talet försökte Volvo med sin 164:a verkligen att ta sig in i det segment med lyxiga bilar som tidigare varit utom räckhåll. Volvo 164 såg ungefär ut som en genomsnittlig Sedan-modell men stod laddad med allt från en sexcylindrig motor till läderstolar invändigt och alla tänkbara extrafunktioner som fanns att tillgå på den tiden. Med detta försökte varumärket och biljätten att konkurrera på den lite mer prestigefyllda marknaden i USA, där lyxsedaner var vanliga. För att göra en kort historia ännu kortare – det hela gick åt skogen. Det verkade helt enkelt omöjligt för Volvo att ta sig in på lyxmarknaden.

Volvo försöker igen, 41 år senare

2017 års variant av Volvo S90 har lite mer att stå på när det kommer till lyx och flärd. Under 2016 visades modellen upp i den stora bilstaden Detroit under Detroit Auto Show. Vad som verkligen talar för Volvo denna gång är dess framgång med den nyutvecklade XC90-crossover SUV, en modell som lanserades förra året. Denna variant är ett bevis på att folk är villiga att betala över 500 000 kronor för en svensk klassiker – och anse att det är ett lyxfordon de köpt.

S90 har mycket gemensamt med XC90. Designen av bilen är ren och ser elegant ut i nästan varje vinkel och i olika belysning. Bilarna har inte samma aggressiva krom här och var som flera Sedan-bilar från exempelvis Lincoln och BMW.

Inredning och motor avgör lyxfaktorn

Även inredningen inuti bilen påminner om den du får i XC90-modellen. Innanmätet i bilarna är vertikalt inrett med en touchscreen som kontrollerar allt från navigationen till radio, inumhusklimat och andra fordonsinställningar i själva bilen. Denna skärm ska både vara enkel att använda samtidigt som den har god bildkvalitet, nästan med samma känsla som hos en Ipad. Men den största lyxen är lädret som täcker sätena, träet som finns i detaljer tillsammans med högkvalitativ stål.

Bortser om man bortser från den påtagliga lyxen med läder, trä och stål så kommer många bilfantaster i stället att kasta ett öga på motorn. Den är mer av en intellektuell lyx. S90 T6 erbjudes med en fyrcylindrig motor på hela 316 hästkrafter. Varianten T8 är ännu starkare och har elmotor med plug-in-hybrid på närmare 400 hästkrafter. Det ger både lyx och stor prestation i en och samma bil, samtidigt som modellerna är billigare än många andra rena lyxmärken ute på marknaden.

Annorlunda syn på Volvo efter nya S90

Ifall du har bilden av Volvo som en smutsig familjebil där det stinker av hund kan det vara värt att ta sig en promenad till en bilförsäljare under våren eller sommaren. Nu har S90 nämligen börjat dyka upp hos återförsäljarna och det är åtminstone värt en titt och en testkörning!

Symboliskt och bokstavligt är nu S90 ett tecken på att det trygga familjebilsföretaget också kan göra riktigt snygga och lyxiga bilar, inte bara krocksäkra lådor med hjul. De verkar äntligen ha hittat sin balans mellan sunt förnuft, styrka och lyx. Nu har de slagit hål på glastaket och tagit sig in på lyxmarknaden, på riktigt.