De viktigaste tipsen för dig som ska provköra bil

KONTROLLERA REGISTRERINGSNUMMER

SE

Vanligtvis brukar en begagnad bil provköras innan ett slutgiltigt köpbeslut fattas. Nu har vi på CARFAX listat olika tips för dig som köpare för att du ska kunna få ut så mycket som möjligt av provkörningen och kunna ta ett bättre och mer samlat beslut. Lär dig provköra bil på rätt sätt!

Att köpa en begagnad bil är alltid en chansning. Det går dock att eliminera slumpen i valet genom att göra ett så noggrant förarbete som möjligt innan ett köpbeslut tas. Det finns aldrig några riktiga garantier för att ett köp av en begagnad bil ska blir helt lyckat, men med några smidiga knep kan de flesta dolda fel ändå avslöjas. Det gäller att testa, testa och testa.

Innan du provkör bilen

Det är av största vikt att du inte råkar köpa en stulen bil. Kontrollera därför att säljaren verkligen äger bilen innan du möter upp denna för en provkörning av bilen. Genom att beställa en smidig CARFAX-rapport kan du se både nuvarande och tidigare ägare, samt se all historik. Där ser du om det finns några skulder på bilen och om skatten är betald. Du kan också se om fordonet har reparerats, fått service eller varit i en olycka. Det är a och o att kolla upp information som denna innan du tar ett beslut om huruvida du ska köpa bilen eller inte. 

I mötet med säljaren

Nu när du är säker på att bilen varken är stulen eller dras med en historik av större reparationer kan du boka ett möte med provkörning av bilen. När du möter upp säljaren gäller det vidare att du tar tid på dig och faktiskt testar allt som säger något om bilens skick. Det finns många delar och funktioner att kontrollera, så ta det lugnt och gå igenom allt systematiskt. 

Testa funktionerna inuti bilen först

När du startar bilen ska du hålla koll på instrumentbrädan. När motorn startar kommer samtliga små lampor som visar status för bl.a. motor, airbags och bromsar att tändas. Dessa ljus ska slockna efter en liten stund. Skulle det vara så att något ljus inte tänds från början eller någon av lysdioderna förblir tänd kan detta betyda att något inte står riktigt rätt till.

Testa allt när du väl är inuti bilen, kolla inte bara på instrumentbrädan. Det är nämligen så att varje liten funktion kan gå sönder när som helst och många av dessa är väldigt dyra att reparera med tanke på expertisen som då behövs. Kontrollera alltså allt från sätesvärme och luftkonditionering till vindrutetorkare, fönsterhissar och blinkers; helt enkelt allt du kan komma på som har en knapp att trycka på.

Testa växellådan

Om bilen du testar är automatväxlad ska du börja med att lätt sätta foten på bromsen. Lägg i drive-läget eller backen och ta försiktigt bort foten från bromsen. Inom en sekund eller två ska du känna dragläget i bilen. Om du inte känner att dragläget kopplas in, eller om bilen börjar hoppa mellan växlarna, så står inte allt rätt till med växellådan.

Har bilen i stället en manuell växellåda? Kör då på en hög växel på relativt lågt varv när du provkör bilen. Trampa sedan gasen i botten och se vad som händer. Om motorvarvet ökar mer än själva hastigheten så kan det betyda att kopplingen är dålig. Att åtgärda detta innebär en dyr reparation på en del bilar.

Kontrollera hjulen och styrningen

På raka och jämna körsträckor där du kan köra snabbare, exempelvis på motorvägen, är det viktigt att du testar att bilen kör rakt. Känn efter att du har god kontroll över styrningen när du kör här.

Kontrollera att bilen kör rakt

Om du märker att bilen tenderar till att dra åt ena sidan kan hjulen behöva justeras. Detta kan åtgärdas med en mindre reparation, men har du otur ligger större defekter bakom och det kan komma att leda till extra kostnader för dig.

Kontrollera styrningen

Under testkörningen ska du vara noga med att testa hur styrningen av bilen fungerar. Säkerställ att bilen svarar som den ska när du vrider ratten. Ett tips är att köra till en tom parkeringsplats där du har utrymme att testa styrningen och ta ut svängarna.

Kontrollerar bromsarna

När du är på parkeringsplatsen är det viktigt att även testa att bromssystemen fungerar som de ska. Kör i en hastighet på 50 km/h och bromsa bestämt. Bilen ska ljudlöst stanna på en rak linje och bromspedalen ska kännas stabil, samt inte ge några ljud ifrån sig.

Under provkörningen ska du vara extra uppmärksam på olika misstänksamma ljud. Var inte blyg med att ställa frågor och låt alltid en mekaniker kolla igenom bilen innan du fattar ett slutgiltigt köpbeslut.

Några slutliga råd när du ska provköra bil

Annat du bör tänka på är att:

  • Se efter om bilen har skavanker som måste åtgärdas, rost eller andra skador.
  • Testa hur fyrhjulsdriften fungerar i backar.
  • Leta efter läckage i motorrum.
  • Titta på avgasröret när säljaren varvar den uppvärmda motorn. Ryker det ovanligt mycket är det ett dåligt tecken.