Så kollar du lufttryck i däck snabbt

Kontrollera registreringsnummer
SE

Det är onödigt att köra med dåligt lufttryck i däcken. Särskilt som att det är enkelt att kolla upp vilken nivå lufttrycket befinner sig på. Spara på miljön, dina däck och kör säkrare med rätt tryck. Läs mer här hur du på olika sätt ser vad lufttrycket ligger på.

Gör inte som många andra bilister i Sverige som kör med fel tryck i trafiken, det ökar bränsleförbrukningen, utsläppen och slitaget på däcken samtidigt som det kan vara rent trafikfarligt. När det är så enkelt att kolla däcktrycket är det helt enkelt onödigt och slarvigt att inte göra det regelbundet – samt justera om det inte är på rätt nivå. Rekommendationen är att kolla trycken en gång i månaden, men rådet här är att kontrollera det betydligt oftare än så. Det som sker när du kör med fel tryck är, i sammanfattning:

  • Livslängden minskar
  • Styrförmågan försämras
  • Kraftigt ökad risk för vattenplaning
  • Upp till fem meter längre bromssträcka
  • Högre rullmotstånd som leder till närmare 6 procents ökad bränsleförbrukning
byta till vinterdäck

Detta är bra att veta om trycket

Rätt tryck för varje däck varierar mellan 1,7 och 3,3 bar. Om lufttrycket är lägre - det räcker med 0,5 bar mindre än vad det ska vara - ökar förbrukningen av bränsle med hela 2 till 4 procent. Ökningen blir olika stor beroende på om du kör inom eller utom en tätort. Ett däck tappar vidare ungefär 0,1 bar per månad, det är också därför du ska kontrollera trycket en gång i månaden.

Det som är bra att veta är att det rekommenderade däcktrycket endast gäller för kalla däck. Om du har kört några kilometer ska du kompensera för uppvärmningen av däcket och lägga på 0,3 bar på det rekommenderade trycket.

Så mycket kostar felaktigt tryck i däcken

Eftersom lågt lufttryck generellt sett ökar bränsleförbrukningen och slitaget på däcken ökar även kostnaderna för bilen. Kör du med felaktigt tryck kan det kosta närmare 500 till 1 000 kronor mer per år vad gäller prislappen för drivmedlet. Detta för en privatbilist. Om du kör i tjänsten med ett tjänstefordon får du räkna på att det blir en betydligt högre kostnad än så. När trycket ligger på en alldeles för låg nivå ökar nämligen friktionen mellan däck och körbana, vilket i sin tur ökar värmen som leder till att däcken slits snabbare samtidigt som köregenskaperna försämras.

Däckens livslängd minskar av dåligt lufttryck

Det är dyrt att köpa nya däck och dessutom är detta en tråkig utgift som de flesta helst slipper. Men kör du med 30 procent för lågt tryck i däcken så kan detta medföra att dina däcks livslängd så mycket som halveras. När det är så enkelt att undvika borde fler göra det.

Så kollar du däckens tryck på egen hand

Att åka ända till macken för att en gång i månaden kolla lufttrycket i däcken kan för många kännas som en trist syssla. Dessutom är det lätt att glömma bort den där månatliga checken och istället ägna tid åt annat med bilen. För den som inte orkar eller hinner åka till macken stup i kvarten rekommenderas en egen tryckmätare att ha i garaget eller hemma.

Installera ett tryckmätningssystem

Du kan även ha ett egeninstallerat tryckmätningssystem på din bil. Detta är sensorer som installeras inne i fälgen på vardera hjul samt inuti bilen. Systemet mäter sedan ringtrycket kontinuerligt och sänder trådlöst vidare informationen till en mottagare inne i bilen.

Den automatiska däcktrycksövervakaren, som den också kallas, finns att köpa i många olika bilaffärer, och faktum är att på alla nya bilar installeras detta redan vid produktion. Det övervakaren gör är att den visar däcktrycket i en så kallad loop, med vänster framdäck följt av höger, sen bakdäcken på samma sätt. När bilen körs i mer än 20 kilometer i timmen uppdateras tryckets nivå automatiskt och kontinuerligt. Smidigt och enkelt. Mottagaren sitter i cigarettuttaget och givaren sluter tätt på ventilen.

Nya regler för lufttryck i däcken sedan 2015

Alla nya bilar i EU måste ha ett kontrollsystem för aktiv däcktrycksövervakning. Direktivets syfte är att främst skydda miljön eftersom bränsleförbrukningen ökar när du kör runt med för lågt lufttryck. Detta benämns kortfattat som TPMS (Tire pressure monitoring system). Det funkar på samma sätt som det tryckmätningssystem du själv installerar om du har en äldre bil.

Reglementet har gjort att hjulen till en början har blivit dyrare att köpa och att hjulskiftet kan ta längre tid. Men sensorer på ventilerna, som ovan nämnda däcktrycksövervakning, varierar i pris så det gäller att jämföra olika varianter med varandra om du byter hjul själv. Det som är bra att tänka på är att lufttryckssensorn på ventilen drivs av ett batteri som ibland behöver bytas ut, ungefär vart femte år.