Kontrollera fordon och gör en bilkontroll med yttre och inre checklista

KONTROLLERA REGISTRERINGSNUMMER
SE

Det finns en bilkontroll som de alla med körkort i Sverige har fått lära sig. Den kan delas upp i invändig och utvändig kontroll och är till för att se så att bilen fungerar som den ska och är säker att köra med. Lär dig kontrollera fordon på rätt sätt!

Det är viktigt att kontrollera ett fordon innan du faktiskt skriver på köpekontrakt och registreras som ägare. Vi fick alla lära oss att göra en grundläggande bilkontroll när vi tog körkort, en liknande kontroll kan du göra när du är i stånd att köpa ett fordon och möter upp en säljare. Ju mer du känner på bilen via dess olika funktioner, desto mer information har du när du sedan gör ditt val att köpa den eller inte.

Kontrollera fordon - yttre bilkontroll

En yttre säkerhetskontroll handlar om att se så att alla yttre anordningar fungerar på ett säkert och pålitligt sätt. Den utförs med fördel i ett antal fasta steg som kan vara bra att lägga på minnet. Börja med att tända parkeringsbelysningen för att kolla framljus, bakljus, reflexer och skyltlykta. Slå sedan på tändningen och kontrollera halvljus, vänster blinkers och dimbakljusen.

Kolla mönsterdjup och lufttryck

På vänstersidan av bilen kontrollerar du först framhjulet genom att se efter om däcken är runt och inte platt längst ner. Är det väldigt platt är det ett tecken på dåligt lufttryck och däcket behöver pumpas. Gå sedan över till att kolla mönsterdjupet och om detta är bra och inte slitet, annars kan däcken behöva bytas. Kontrollera även framblinkers, halvljus, bakhjul, bakljus, bakblinkers och mönsterdjup på resterande däck.

Kontrollera framhjul och bilens strålkastare

Slå sedan på helljus och höger blinkers, kontrollera framhjul på högersidan men även framblinkers och helljusen innan du släcker lysen och slår av blinkers. Det kan låta som en hel del men det går snabbare än vad man kan tro. När rutinen satt sig kommer det att gå per automatik att göra en ordentlig bilkontroll.

Kontrollera fordon – inre

Att göra en bilkontroll av bilens inre är minst lika viktigt, om inte viktigare. Det handlar bland annat om att se så att bromsservo och styrservo fungerar samt att handbromsen går att lita på i en brant backe.

Ställ in stol, speglar och bältet

Det första du ska göra är att se efter så att du kan inta korrekt körställning utan problem, med att ställa in stol och justera speglar samt nackstöd. Handlederna ska kunna vikas över själva ratten och nackskyddet ska vara placerat ungefär i mitten av bakhuvudet. Om du har behov av det, höj eller sänk det övre bältesfästet.

Testa vindrutetorkare, bromsar och styrservo

Starta vindrutetorkarna och spola rutan för att inte skapa onödig friktion med gummit. Testa värmereglagen som fläkten vid framrutan och defrostern på bakrutan. Prova att tuta en gång och känn efter så att bilbältet sitter fast ordentligt. Tryck ner fotbromsen hårt och håll kvar, det ska kännas stumt. Vrid lite på ratten och starta sedan fordonet. Om bromsen sjunker och ratten blir lätt att vrida fungerar broms- och styrservon som de ska. Kontrollera sedan att handbromsen funkar genom att dra åt den och samtidigt försöka köra framåt eller bakåt väldigt försiktigt. Du kan dessutom prova att släppa den i en backe för att känna hur den fungerar.

kolla bil med carfax-rapport

När du möter upp en säljare

Andra saker du ska kontrollera när du möter upp en säljare för att eventuellt köpa en bil är att:​kontrollera när du möter upp en säljare för att eventuellt köpa en bil är att:

  • Förbereda dig innan med att kontrollera fordonet med en CARFAX-rapport exempelvis.
  • Kontrollera om fordonet är belånat, om det är det, säkerställ att lånet löses i samband med själva köpet.
  • Kolla hur många tidigare ägare som finns registrerade, om det är väldigt många är det ett varningstecken. Kanske har bilen orsakat många problem hos flera av dessa, eller använts som taxi och gått många mil.
  • Andra varningstecken är att bilen har varit med i en olycka.
  • Var väldigt uppmärksam vad gäller pris. Om bilen ligger ute för en mycket lägre summa än andra listpriser på samma modell är det tid att dra öronen åt sig. Det kan även vara bra att göra extra kontroller och be om historik.

Provkör och lyssna efter underliga ljud

Under provkörningen ska du förutom att göra de yttre och inre säkerhetskontrollerna även titta under huv och i bagagelucka. Se efter så att lastutrymmet faktiskt är stort nog att passa dina behov samt att du sitter bekvämt i förarsätet och kan ta dig in och ur bilen på ett lätt och smidigt sätt. Du kommer nämligen gå ut och in i bilen en hel del om du väl bestämmer dig för att köpa den. När du kör, låt inte säljaren spela hög musik utan att du stänger av denna för att lyssna efter ovanliga ljus från motor, växellåda, fjädring och liknande.

Kontrollera reglage, fläktar och växlarna

Kontrollera alla reglage och fläktar, se efter så att växelspaken är stadig och går smidigt, inte ryckigt. Testa gärna att ta den bil som är automatväxlad och gör en snabb omkörning ute på motorvägen. Då ser du om bilen växlar upp och ner som den ska. Lägg i ettans växel och tryck ner koppling och broms för att kontrollera just kopplingens status.

Titta igenom alla papper och beställ en CARFAX-rapport

Gå sedan igenom alla papper från den senaste besiktningen och se efter att alla eventuella anmärkningar har åtgärdats.

Sist men inte minst - innan du bestämmer dig för att köpa en begagnad bil, se till att beställa en smidig CARFAX-rapport där du kan läsa om bilens historik. Det gör att du får reda på alla tidigare ägares beslut om lagningar och åtgärder, du ser om bilen varit allvarligt skadad och om den har haft problem med viktiga komponenter och delar.

Denna bilkontroll gäller både för det yttre och inre i bilen och sammanfattar allt det du behöver veta.