Folkabussen tillbaka - i modern tappning

KONTROLLERA REGISTRERINGSNUMMER
SE

Det stora snackisen Volkswagen ID Buzz fick ett varmt mottagande med sin klassiska Folkabussdesign. Med eldrift, uppkoppling och maximalt med utrymme är detta en perfekt familjebuss i ny tappning. Bussen börjar säljas 2022 och många är förväntansfulla.

Det har varit många turer runt Volkswagen och miljömedvetenhet i och med utsläppsskandalen för några år sedan. Nu har koncernen bestämt sig för att go all in på elbilar med start 2020. En av de uppkopplade och helt eldrivna bilarna som inleder detta historiska skede kommer att bli den reformerade folkabussen, Volkswagen ID Buzz. Denna bilmodell ska ha plats för hela åtta personer och vara delvis självkörande. Om några år kommer den efterlängtade familjebussen att börja produceras, närmare bestämt 2022.

En fräck familjebuss återföds - med eldrift

När Volkswagens konceptbil ID Buzz visades upp på bilsalongen i Detroit fick den ett varmt välkomnande. Designen skickar hälsningar till 50-talets Folkabuss, men där slutar likheterna. I stället för en smutsig förbränningsmotor drivs den nya bussen helt med el. Konceptbilen som visades upp på salongen hade 374 hästkrafter och fyrhjulsdrift med en elmotor på varsin fram- och bakaxel. Den gamla folkan var knappast en blixt på vägarna, det återstår att se hur pass snabb och stark den nya eldriftsversionen blir. Lite info om den kommande familjebussen kommer nedan i punktform.

  • Bussen har ett batteripaket på 111 kWh
  • Den har en räckvidd på 45 mil
  • 0-100 km/h ska gå på drygt fem sekunder
  • Bussen kommer i utförande som både personbil och som transportbil
  • Den kommer vara delvis självkörande från 2025
  • Batteriet kan snabbladdas till 80 procent på en halvtimme.

Stort utrymme på insidan av bussen

Utrymmet i ID Buzz ska rymma hela åtta personer. Med en särskild plattform, en elbilsbygglåda, enbart utvecklad för eldrift, behöver inte bussen ta hänsyn till en stor förbränningsmotor - det utrymmeseffektivt och gör att bussen kommer kännas ännu rymligare inuti. Innerutrymmet är sagt att kunna motsvara en större suv samtidigt som det utanpå ska se ut som en betydligt mindre bil.

Extra bagageutrymme och långa axelavstånd

Förutom det stora utrymmet inuti själva bilen, för passagerare, har även bussen ett extra bagageutrymme i fronten där ingen förbränningsmotor finns. Det långa axelavståndet och de korta överhängen hjälper även de till att göra bilen ännu rymligare.

Riskabelt att väcka liv i Folkabussen

Volkswagen har vid flera tillfällen tänkt väcka liv i den gamla klassiska Folkabussen men aldrig kommit längre än till konceptbilar. Dessutom är det så att minibussar och familjebussar har tappat extremt mycket i försäljning sedan 1990-talet, till förmån för suvar som bara blir allt mer populära för varje år som går. Att lansera en minibuss är med andra ord ett risktagande, men med elbilsbussen blir det förhoppningsvis en vändning tillbaka till de rymliga bussarna och framförallt får nog fler upp ögonen för eldrivlinan och självkörningen.

Massvis av brev från intresserade köpare

Enligt Volkswagen själva har de sedan visningen i Detroit i januari blivit överrösta av både brev och mail. Det finns tydligen massor av intressenter som absolut vill se bilen i produktion. Några dagar efter premiären kom även uppgifter om att Volkswagen ID Buzz ska sättas i produktion och börja säljas 2022. Från koncernen själva säger man att den ikoniska bilen för elbilseran måste vara en Volkswagen. De vill vidare kunna erbjuda allt som konkurrenterna erbjuder samt lite mer därtill - och det till lägre priser.

Hur det kommer att bli återstår att se. Att retrobussen kommer tillbaka och i en miljömedveten tappning är dock en förverkligad dröm för många, även om det dröjer ett par år innan vi får se den på vägarna.

Nu lämnar Volkswagen dieselskandalen bakom sig

Att lansera den nya elbilsbussen är även ett sätt för Volkswagen att lämna dieselskandalen bakom sig. ID Buzz står för det nya Volkswagen och kommer fungera som en varumärkespelare för hela koncernen. Dels är det en flirt med den omtyckta Folkabussen och framförallt är det ett steg in i nästa era vad gäller bilar - den som handlar om eldrift och självkörning. År 2025 vill koncernen sälja en miljon uppkopplade, eldrivna bilar årligen. Den moderna Folkabussen är en del i detta steg mot framtidens bilmarknad.

volkswagen id buzz