Värdeminskningen på en bil går att räkna ut, gör det här på CARFAX
Sök med registreringsnummer

Fordonsuppgifter för begagnade bilar direkt på nätet

Räkna ut värdeminskning på en bil

Att värdet på en nyköpt bil minskar fort är ingen hemlighet. Men hur mycket brukar en bil minska i värde ungefärligt? Vilka är faktorerna som påverkar värdeminskningen och hur räknar du ut vad din egen bil kommer vara värd efter ett par år?

Vad spelar in i en bils värdeminskning?

Värdeminskning på ett fordon beror på flertalet olika faktorer. Det är oerhört mycket som spelar in. Färgen på bilen är en faktor, miltalet på mätaren en annan. Det finns till och med de som skapat förenklade, matematiska formler som gör det lätt att räkna ut vad den årliga värdeminskningen blir på ett fordon.

Enkla kalkyler på bilens minskning i värde

Förutom bilens ålder är det framförallt körsträckan som spelar en roll i bilens värde. Det är nämligen körsträckan som används när man beräknar vad bilen är värd i dag och vad den kommer vara värd i framtiden. I dessa kalkyler utgår man dock inte från individuella bilar, bara på det ungefärliga marknadsvärdet för bilmodeller och deras milantal. 1500 mil är en ganska genomsnittlig körsträcka och används i flera beräkningar av hur mycket en bil sjunkit i värde fram till dagens datum.

För att hårdra det kan man använda sig av denna formel:

Y=C*a^x,
där y = nuvärde
C = nypris
a = värdeminskning, decimalt (t.ex. 20 % blir 0,8)
x = antal år

Exempel: nuvärdet på en bil som kostade 200 000 kr för 3 år sedan, med en årlig värdeminskning på 20 %

200 000×0.8^(3)=102 400 kr

På tre år har värdet halverats.

Det som är bra att ha i åtanke är dock att detta endast är teori och ett grovt uppskattat värde. Det är marknaden som styr priserna på begagnade bilar. Sedan är som nämnt körsträckan och bilens modell endast två faktorer, det finns många fler som inte är med i beräkningen. Skicket på bilen är en av dessa. Andra detaljer som sänker värdet är:

  • Rostfläckar, får många att dra öronen åt sig
  • Fel färg, orange och lila går inte hem
  • Fula fälgar i plåt
  • Trasig utrustning inuti bilen
  • Dåliga däck
  • Smuts
  • Lackskador
  • Dålig lukt
  • Slitna säten
  • Krimskrams i bilen som luddiga tärningar

Nybilspriset varar inte länge

Värdet på en ny bil kan falla med över 35 procent på bara tre år, något som kanske kan verka lite avskräckande för de som står redo att införskaffa sig en bil. Samtidigt som det är en dröm hos många, att få köpa en ny bil direkt från fabriken, så är det knappast en investering. Andrahandsvärdet sjunker oerhört fort och nybilspriset går det inte att komma upp i efter en eller två år på vägarna.

Det som är intressant är att nya bilar minskar mycket mer och fortare i värde än vad en gammal bil gör. De fordon som är i slutet av sin tid på vägarna och som snart ska skrotas har i stället mycket låg värdeminskning, nästan ingen alls. Där är det i stället avgörande för köparen om bilen går igenom besiktningen eller inte.

Dessa bilar tappar fort i värde

Men vilka är de bilmodeller som tappar allra fortast i värde? Kanske de du minst anar. Det är lätt att ta reda på hos de företag som samlar alla tillgängliga bilannonser i en sökbar databas. Där går det nämligen att se den ungefärliga värdeminskningen genom en algoritm som skannar av olika uppgifter som påverkar priset. På de bilar som hade nybilspris år 2012 har värdet sjunkit kraftigt för, några lite mer än andra. De som minskat mest i värde är:

  • Audi A4 Avant 2.0 TDI 143 hk – som minskat med 35,7 procent på tre år
  • Volvo V70 D3 Momentum – med en värdeminskning på 32,7 procent
  • Ford Focus Trend 1.6 TDCi 95 hk – med ett tapp på 32,3 procent

Värdetappet är stort hos premiumbilar

Innan man köper en sprillans premiumbil bör man tänka efter. Många som köpt en bil i det lite dyrare segmentet tänkte nog att det lönar sig i längden. Sedan när något på bilen går sönder kommer insikten om hur dyrt det är att åtgärda felet. Det är med andra ord viktigt att fundera lite på eventuella reparationer kan kosta samt vara medveten om att försäkringen på en bil i premiumklassen alltid är dyrare.

Köp en bil du verkligen vill ha

Ju dyrare bil du köper, desto mer kommer du i slutändan att förlora i kronor. Med andra ord är det viktigast att du köper en bil du verkligen vill ha, med de egenskaper du har behov av i ditt dagliga liv, annars är det aldrig värt pengarna. Du får nämligen aldrig igen kostnaden.

Köper du en gammal bil kan du i första skedet komma undan billigt. Sedan är det viktigt att du inte glömmer att räkna med underhållskostnaderna som kommer med en äldre modell, underhållet ökar nämligen markant med åren liksom miltalet. Samtidigt minskar även försäkringen, så ägandekostnaden blir i slutändan ändå mindre. En Audi A6 har en högre ägandekostnad än en BMW 520, trots att den sistnämnda är över tjugotusen dyrare i inköpspris. Det är nämligen så att Audin har ett mycket lägre andrahandsvärde och är dyrare i drift än BMW:n.