Såhär har teknologi har förändrat hur folk köper bilar
Sök med registreringsnummer

Fordonsuppgifter för begagnade bilar direkt på nätet

Den moderna bilköparen: Hur teknologi förändrat hur man köper bilar

I dagens ständigt uppkopplade värld har sättet världens invånare handlar förändrats drastiskt. Detta gäller likaväl kläder som begagnade bilar. Det traditionella sättet, att besöka ett flertal bilhandlare och därigenom hitta fordonet som passar dig bäst, med hjälp av några vältaliga och väldigt hjälpsamma säljpersoner och sedan pruta dig till rätt pris, håller på att försvinna helt och hållet.

Modern bilshopping betyder att spendera mindre tid hos den faktiska bilhandlaren och informera sig själv med internet och mobil-appar. Idag finns en ny generation med internetkunniga köpare av begagnade bilar.

Kännetecken hos den moderna bilköparen

Sedan internet började användas för shopping har konsumenternas attityd helt och håller förändrats. Den så kallade ”Generation Y” har haft en stor påverkan när det gäller hur folk tar hand om sitt handlande. De växte upp med modern teknologi och använder den varje dag för att underlätta i livet. Här är några kännetecken som definierar dessa ”moderna shoppare”.

Konsumenten förväntar sig mer

Nu när vem som helst kan gå ut på nätet för att hitta en bättre deal förväntar sig konsumenterna mer från sina shoppingerfarenheter. Extratjänster och fördelar kan hjälpa till att väcka en potentiell kunds intresse och i vissa fall kanske till och med få dem att glömma bort det lägre priset de kunde fått någon annanstans.

Dessutom förväntar de sig mer från fordonet i sig. Exempelvis, konsumenterna idag förväntar sig att alla funktioner i bilen ”bara ska fungera” och att de ska vara lättanvända utan att läsa någon manual. De vill också att deras investering ska fungera under en mycket lång tid utan det minsta problem. Att endast säga att era fordon är de bästa fungerar inte längre, eftersom…

... Konsumenterna är mer välinformerade

Det finns oändligt med information på internet om i stort sett vad du än kan tänka dig. Köparna kan spendera timmar på att lära sig tekniska specifikationer, jämföra modeller och märken. Dessutom läsa omdömen och ta reda på historiken om en bil innan de köper. Detta betyder att konsumenten i många fall vet lika mycket som säljaren. Ibland undviker konsumenterna bilhandeln helt, då de…

… Handlar med mobila enheter

Fler och fler konsumenter använder mobila enheter för att göra den största delen av sin research innan ett köp. De allra flesta har en smartphone i fickan och åtnjuter en konstant uppkoppling och omedelbar åtkomst till fordonsinformation. Också de flesta bilhandlare har följt trenden och lägger upp sina bilar på en annonssida eller på sin egen hemsida.

Moderna shoppare och den begagnade bilmarknaden

Med allt detta i åtanke finns det många sätt bilhandlare kan förbättra sin bilförsäljning och locka kunder till sina lokaler.

Pålitlighet lönar sig

Då köparnas attityder ändrats har också kraven gällande pålitlighet och transparens ökat drastiskt. Konsumenter handlar alltid hos försäljare de litar på. Att skapa kundförtroende och förtroende är mycket viktigt när det gäller att bygga långvariga förhållanden med era kunder.

Ett mycket bra sätt att skapa förtroende är att använda CARFAX-rapporten. Att dela med sig av denna information visar att försäljaren inte har något att dölja och är villig att samarbeta på ett pålitligt och transparent sätt. Till exempel, när det gäller annonser för liknande bilar. Att erbjuda en rapport med massor av information och historik skapar mycket förtroende hos köparen. Detta kan hjälpa konsumenten att välja rätt bil.

Fokusera på mobil funktionalitet

Traditionell media, så som tidningar och liknande tappar fort relevans. En mobiloptimerad hemsida kan göra under för affärerna. När kunder hamnar på er hemsida förväntar de sig information, öppettider och en karta med en vägbeskrivning.

Dessutom, då dessa shoppare vill spendera mindre tid på bilhandeln, kan det hjälpa er att locka till er potentiella kunder att ha högkvalitativa foton och/eller videos på fordon ni säljer. Dessutom att se till att all information (t.ex. priser, mätarställning, etc.) om fordonet är nästan lika viktigt.

Till slut, det är mycket viktigt att övergången från hemsida till bilhandel är smidig. Ingenting är lika irriterande för kunden som att inte hitta bilen de tittat på online när de väl tagit sig till bilhandeln. Att ha detta i åtanke kan hjälpa bilhandlare att förkorta tiden det tar att sälja en bil och ge dem mer tid att lägga på att hjälpa andra kunder.

Dela information online

Nuförtiden når en persons åsikter så många fler genom sociala medier och liknande, så någons missnöjdhet kan nå många andra. Detta kan enkelt skrämma iväg potentiella kunder. Detta är anledningen till att det är så viktigt att visa upp en positiv, transparent köpupplevelse.

Bygger ni upp förtroende så hjälper det er att få återkommande kunder och kunder som kommer till er tack vare någon annans rekommendation. Tacksamma och nöjda kunder delar oftast med sig av positiva kundupplevelser via sociala medier och via vänner och familj. Genom att förstå att kunder delar med sig av detta online är det möjligt att dra stor fördel från positiva kundomdömen.

Sammanfattning

Med förändringen i köparattityden måste den begagnade bilmarknaden likaså. Utmaningen att få shopparna att komma till bilhandeln kräver förändring av en säljteknik som använts länge men som nu inte fungerar lika bra längre. ”Moderna” begagnad bil-köpare förväntar sig mer och vet mycket mer om sakerna de köper. De använder också teknologin för att ta fram information själva, precis som med sin shopping. Genom att visa transparens, att fokusera på mobila plattformar och dela information på sociala medier och liknande är det möjligt att komma åt denna nya kundgrupp och inte fastna i det förflutna.