Tänk på detta när du ska byta vinterdäck | Carfax
Sök med registreringsnummer

Fordonsuppgifter för begagnade bilar direkt på nätet

Byta till vinterdäck? Så här ska du tänka!

När vintern med vinterväglaget står för dörren är det viktigt att din bil är försedd med riktigt bra vinterdäck. Men vad finns det att tänka på kring just vinterdäck och däckbyte? Här kommer tipsen som kanske räddar ditt liv, eller någon annans.

Viktigt att förbereda sig med rätt däck

Vinterdäck är något som de flesta har viss koll på, men det är en sak att förstå konceptet och en annan att faktiskt inse skillnader på olika typer av däck samt att kunna läsa av både lufttryck och mönsterdjup. När du väl är ute på vägarna och blixthalkan slår till, då är det bra att ha förberett sig ordentligt med rejäla vinterdäck passande för underlaget.

Polis avgör om det är vinterväglag

Från den första december varje år är det i Sverige lag på att ha vinterdäck, om det är vinterväglag. Vinterväglag råder när det finns frost, is, snö eller snömodd på någon del av vägen. Lagen gäller fram till den sista mars och det är främst polisen som avgör om det råder vinterväglag eller inte, de har alltså tolkningsföreträde i frågan.

Byta vinterdäck till dubbade eller odubbade?

säkert med vinterdäck

Vinterdäck har mycket bättre grepp när temperaturerna sjunkit ner mot nollan. Sommardäcken har en annan sorts gummiblandning och blir hårda när vädret blivit för kallt, de fäster då inte lika bra på vägen vilket medför risker i trafiken. Byt gärna däck senast när temperaturen ute ligger på +5 (fem) grader och vänta inte längre än så på vintern.

Dubbdäck säkrast på is

Vinterdäck kan vara både dubbade eller vara dubbfria. Dubbdäck passar särskilt bra i områden där isiga vägar är en vanlig företeelse på vintern, dessa däck har betydligt bättre grepp även vanliga vinterdäck. Om däremot väglaget är jämnt och ständigt snötäcks så klarar man sig bra även utan dubbar på däcken. Att ha i åtanke är att dubbdäck är en fördel om man som bilist är oerfaren och ny i trafiken eller inte kör så ofta. Äldre bilar som inte har varken ABS-bromsar eller antisladdsystem ska helst ha dubbdäck för säkerhetens skull.

Mönsterdjupet ​på vinterdäcken

Mönsterdjupet ska vidare vara minst tre millimeter. Mönsterdjupet kan du mäta med en gammal vanlig femkrona, avståndet mellan siffran på kronan och kanten på det myntet är helt enkelt tre millimeter, alltså det minsta tillåtna djupet. Stick ner myntet i däcket på det ställe där det är mest slitet så ser du om du behöver byta däck. De delar som brukar vara allra mest slitet är de mittersta tre fjärdedelarna av den så kallade slitbanan. Vad mer finns det att tänka på när det kommer till däckbytet?

Byta till vinterdäck – utifrån rätt tänk​

vinterdäck

Det är många som väljer helt fel typ av däck när de köper nya till sin bil. Det kanske verkar som att det blir en mild vinter på grund av den milda hösten, så därför köper du inte nya däck eller helt enkelt skjuter upp det tills det är för sent. Snö, is och förrädisk halka kan dock komma blixtsnabbt och då behöver du tänka på säkerheten först. Även om det är tio grader mitt på dagen och isfria vägar kanske temperaturen sjunker mot natten och ligger på minus på morgonsidan, det kan göra vägar isiga och hala.

Vilket underlag kommer du köra på?

Rådet från de experter som säljer däck är att fundera kring vad för typ av underlag man kommer köra mest på. Det är ju som många vet olika väglag i olika delar av Sverige, vintern ter sig annorlunda beroende på om du bor i norr eller i söder, ute på landsbygden eller i en stad. Att köra med fel typ av däck kan få konsekvenser, och allvarliga sådana. Bland annat påverkas bilens prestanda. Ta alltid hjälp av däckåterförsäljare och deras gedigna kunskap i ämnet när du funderar på att köpa nya, det kanske räddar ditt eller någon annans liv att däcken blir rätt eftersom dessa är den enda kontakt bilen har med vägytan.

Erfarenhet och kunskap är avgörande

Sammanfattningsvis, basera inte däckbeslutet på grundval av hur vädret ser ut i dagsläget, det avgörande bör vara erfarenhet och kunskap, hur erfaren du är som bilist, var i landet du bor samt om bilen har modernt bromssystem eller är en äldre variant utan ABS-bromsar och antisladdsystem. 

Kontrollera alltid bilen med CARFAX-rapport

Ska du inför vintern köpa en begagnad bil är det förutom vinterdäck viktigt att kontrollera bilens historik med en CARFAX-rapport. I en sådan kan du se om bilen haft större skador och lagningar, något som kan påverka bilens skick utan att det syns eller märks. 

Krav på vinterdäck

Bra att veta är också att kravet på vinterdäck gäller både tunga och lätta fordon. Även om fordonet är utlandsregistrerat måste det ha vinterdäck. Detsamma gäller för släp. Om det är så att du har bytt till vinterdäck på bilen och har en släpvagn kopplad till denna så måste även denna vara utrustad med vinterdäck. Är bilens vinterdäck odubbade får den påkopplade släpvagnen ha antingen odubbade eller dubbade vinterdäck. Något som kan vara bra att veta.

Många som byter däcken hemma har ofta dåligt lufttryck i däcken. Dessutom har flertalet inte tänkt på säkerheten som är viktig att komma ihåg under själva däckbytet.

Glöm inte bort att om det inte är vinterväglag så måste du byta dina dubbade vinterdäck till sommarvarianterna senast den 15 april. Odubbade vinterdäck får användas året om på bilen men något att lägga på minnet är att dessa inte rekommenderas att köra med på sommarvägar eftersom de har en betydligt längre bromssträcka än vad sommardäcken har. När du inte använder dina vinter- eller sommardäck bör du förvara dem torrt och svalt samt mörkt - på så vis får däcken en längre livslängd och du slipper köpa nya däck lika ofta.

Byt vinterdäcken mot sommardäck senast denna dag

Glöm inte bort att om det inte är vinterväglag så måste du byta dina dubbade vinterdäck till sommarvarianterna senast den 15 april. Odubbade vinterdäck får användas året om på bilen men något att lägga på minnet är att dessa inte rekommenderas att köra med på sommarvägar eftersom de har en betydligt längre bromssträcka än vad sommardäcken har. När du inte använder dina vinter- eller sommardäck bör du förvara dem torrt och svalt samt mörkt - på så vis får däcken en längre livslängd och du slipper köpa nya däck lika ofta.