Fordonsunderhålls-kostnader: Billigaste bilarna att köra
Sök med registreringsnummer

Fordonsuppgifter för begagnade bilar direkt på nätet

Fokus på kostnader för fordonsunderhåll: De billigaste bilarna att köra

​Bilägare överrumplas ofta med fordonsunderhåll som snart uppgår till en stor summa under sin bils livstid. Förutom bilens inköpspris kommer saker som skatt, värdeminskning, försäkring, underhåll och service behöver tas i åtanke när man köper en bil. I denna artikel tar CARFAX en titt på fordonsunderhållskostnader och vilka bilar som är billigast att köra under en lång tid.

fordonsunderhålls-kostnader

Vad minskar fordonsunderhållskostnader?

På ett bakvänt sätt kan det hjälpa dig att spara pengar genom att spendera pengar. I detta fallet betyder då detta att om du lägger lite mer pengar på din bil i början av ditt ägarskap kan spara dig pengar på lång sikt. Precis som med mycket annat, så får du när det gäller en bil vad du betalar för - mer pålitliga, bilar som är billigare att försäkra och bilar som håller sitt värde bättre än andra kan kosta mer vid köptillfället, men kan bli billigare över tid.

Pålitlighet

En del av att minska underhållskostnader är givetvis pålitligheten hos fordonet i fråga. Till exempel, vissa bilmärken kommer i jämförelse med andra ha mindre risk att komma med höga underhållskostnader. En aktuell undersökning visade att att Toyota har den lägsta procentenheten av bilar med “Check Engine” problem och dessutom den lägsta genomsnittliga underhållskostnaden. Andra bilmärken som är del av denna lista är BMW, Honda, Hyundai och Volkswagen.

Fordonskatt

Ett annat sätt att minska kostnaderna över bilen livstid är att ha en bil som är att välja en bil som är billig att försäkra. Fordonsförsäkring är en av de dyraste delarna av bilägande och kostnadsskillnaderna mellan en bil och en annan kan bli väldigt stor över en längre tid. För mer information gällande vad som används för att räkna ut kostnaden för just din bilförsäkring.

Värdeminskning

Ett fordons förmåga att behålla sitt värde spelar stor roll när det gäller att hålla underhållskostnaderna under kontroll. Om du inte köper en klassisk bil är värdeminskning någonting du som bilägare måste leva med. Vissa märken minskar också mindre i värde och behåller då med andra ord en större del av sitt originalvärde. Dessutom, ju längre du behåller bilen, ju lägre procentenhet av ägarskapskostnaderna är just värdeminskningen.

Till exempel, som man ser på bilden ovan, är värdeminskningen om man säljer den efter första året 57%. Även om det fortfarande är en stor del av alla kostnader, ser procentenheterna annorlunda ut när det gått 5 år eller 8 år innan försäljning, då det är 48% respektive 43%.

De billigaste bilarna att köra

Praktiska exempel är alltid lättast när det gäller att förstå fordonsunderhållskostnader. För att visa hur stor skillnad det kan vara mellan olika fordon har CARFAX satt ihop ett exempel med några av de billigaste bilarna att underhålla och ett par från den dyrare sidan av underhållskostnader.

Billigaste bilarna att köra per fordonsklass

Det är inte någon jätteöverraskning att små stadsbilar toppar listan med lägst underhållskostnader. Fordon som en Volkswagen Up (och dess tekniskt identiska kusiner från Skoda och Seat), en Toyota Aygo, Peugeot 108 och en Citroen C1 kostar allihop genomsnittligt under 4000 kr per månad att köra.

Här kommer en lista med de allra billigaste bilarna att köra per fordonsklass, enligt en opartisk bilvärderingsexpert, CAP. Följande information innehåller data från 3 år, med ett genomsnitt på 20,000 km per år.

Stadsbil: Toyota Aygo 1.0 VVT-i - ca. 104 000 kr.

Supermini: Dacia Sandero 1.2 Access - ca. 111 750 kr

Familj: Skoda Octavia 1.2 TSI S - ca. 188 000 kr

MPV:  Skoda Roomster 1.2 TSI Special Edition - ca. 133 300 kr

SUV: Dacia Duster 1.6 Access - ca. 150 000 kr

Executive: Audi A5 2.0 TDI Ultra - ca. 261 500 kr

 

Höga genomsnittliga fordonsunderhållkostnader

På den dyra sidan hittar man väldigt höga underhållskostnader. Stora bilar och lyx-SUVar har de högsta underhållskostnaderna med stor marginal. Pickups är inte långt efter. I lyxbilsklassen, som till exempel en Mercedes SLS AMG kan kosta mer än 47 500 kr att köra. Å andra sidan kan man tänka sig att någon som köper en sådan bil inte skulle ha problem med sådana underhållskostnader.

Till slut, det finns helt enkelt mycket mer än just inköpspris att tänka på när det gäller alla kostnader för bilägande.