Tips på hur du slipper betala för onödiga reparationer | CARFAX
Sök med registreringsnummer

Fordonsuppgifter för begagnade bilar direkt på nätet

Dyra fel fixade billigt – såhär gör du

Ett bilköp kan i värsta fall bli en extremt dyr mardröm som slukar alla pengar i din plånbok. Det kan vara ljud från motorn du absolut inte vill höra, ett stenskott mitt på vindrutan eller kanske en anmärkning på bilbesiktningen som helt enkelt måste fixas. Som tur är finns det flera lösningar och genvägar som gör att du sparar pengar, det kan till och med vara så lätt att du kommer undan helt.

Trasiga delar

Ibland är det helt enkelt något som är helt sönder. Har du otur är det en vital del av bilen, som bara måste fixas så fort som möjligt för att du ska kunna köra bilen överhuvudtaget. Det kan vara allt från bakaxlar till lampor och rutor.

Trasiga lyktor

Det är väldigt besvärligt med trasiga lampor och lykthus. Dessutom är det olagligt att köra utan fungerande ljuskällor på bilen. Ofta är det också så att lampor till bilar blir allt mer komplicerade, något som gör att de också blir dyrare och dyrare att köpa och svårare att få tag i och byta själv.

Behöver du byta två xenon-lampor på din Volvo? Det är rätt så kostsamt om du gör det på en bilverkstad. Kanske runt 1500 kronor för varje lampa. Om du har lite tålamod och tittar runt på till exempel Ebay kan du säkerligen hitta billigare varianter. Det kan verkligen löna sig att leta reservdelar från utlandet. Alla biltillverkare köper reservdelar från underleverantörer och oftast är det samma reservdelar som cirkulerar på nätet.

Trasig bakaxel

Många bilägares värsta mardröm är att bakaxeln på bilen börjar krångla. Det här är en potentiell ekonomisk smäll i många hushåll eftersom det kan kosta över 30 000 kronor om du går till en auktoriserad bilverkstad som är specialiserad på just ditt bilmärke och din modell. Det finns dock mindre verkstäder som oftast kan byta bakaxeln mot en renoverad variant, för att sedan renovera din och sälja vidare den till en annan kund. Det kan spara dig närmare 15 000 kronor.

Förbättringar och småfel

Det kan ibland bara behövas en mindre trimning eller upputsning för att få bilen att gå bättre. Det kan vara att göra den säkrare, starkare eller mer pålitlig att köra.

Chiptrimning

Det är populärare än någonsin att trimma chipet i bilen, det handlar om att uppdatera mjukvaran. Som bilägare är du skyldig att berätta för verkstäder att din bil är chiptrimmad eller motoruppdaterad i besiktningen, detta för att få utsläppsvärden fastställda. I Sverige finns det flera firmor som erbjuder just chiptrimning med garantier och nödvändiga intyg, som gör det hela billigare ifall du behöver göra om motoroptimeringen efter att bilföretag uppdaterat mjukvaran.

Turbobyte?

På vissa bilar trilskas själva turboaggragatet. Det är ett problem som kan vara dyrt att fixa. Men faktum är att turbobytet i många fall är helt onödigt. Ibland kan det vara så enkelt som att en kärvande axel behöver smörjas och därefter fungerar turbon som den ska igen.

Stenskott

Ett stenskott börjar ofta med ett litet märke på bilrutan, men kan sluta med en stor spricka som gör att hela vindrutan måste bytas ut. Det kan vara kallare väder som gör så att sprickan blir större. Se till att sätta på ett så kallat plåster på stenskottet så slipper du det dyra bytet av hela vindrutan om det sprider sig.

Spar pengar genom att rusta för framtida skador

När det kommer till bilar, som har en massa rörliga delar som måste fungera tillsammans, är det alltid ett gott råd att då och då kontrollera slitaget.

Damasker och lager

Damasker är de strumpor som skyddar viktiga delar i själva drivlinan från att slitas ut. De sitter vid drivknutar och fjädringskomponenter. Dessa strumpor måste vara hela för att kunna göra sitt jobb på rätt sätt. Att glömma en sliten damask på bilen över vintern kan kosta dig väldigt mycket pengar, se hellre till att byta ut dessa inför vintern om de verkar vara utslitna.

Lika är det med lager som gör så att axlar och andra delar i rörelse rullar på utan friktion. Dessa lager är som en slags slitagedel som skyddar. Byt ut dessa om det verkar vara slitet, så sparar du mycket pengar.

Ljud och rost

När något är fel på bilen brukar man ofta höra det. Det kan vara något som låter konstigt när man gasar eller svänger. Många bilar som importeras från andra länder har heller inte samma rostskydd som bilarna i Sverige, se därför till att bättra på det innan vintern kommer.

Missljud i motor och växellåda

Om bilen låter konstigt eller fel brukar det vara något som inte står rätt till, det är en bra riktlinje att följa. När du har lärt dig din bils ljud genom att köra den ordentligt på alla olika växlar samt utan att ha musik på i bakgrunden, hör du direkt om något inte låter rätt.

Prova att kallstarta den och lyssna hur den låter. Hör även om det klonkar i växellådan när du backar och växlar. Tjuter det? Vad det än kan vara för missljud kan något vara sönder, eller på väg att gå sönder. Besök en verkstad och kräv en ordentlig genomgång av bilen för att se vad som kan vara på tok. Att våga vara envis i det här skedet kan spara dig massor av pengar eftersom du kanske slipper ett eventuellt motorras som inte täcks av garantin.

Rost och rostskydd

Rost var ett jättestort problem för 30–40 år sedan, på både nya och begagnade bilar. I dag är det inte lika vanligt, med det finns hos de biltillverkare som snålar på rostskyddet. Om din bil är tillverkad i Sydeuropa har den förmodligen inte anpassat rostskydd för de svenska förhållandena med snö och slask. Upptäcker du det är det alltid värt att bättre på rostskyddet hos en rostskyddsverkstad. Se även över garantier som gäller för detta, eftersom det är svårt att få ersättning för rostskador och skador på lacken.

Så blir det billigare för dig

Oavsett om du hör konstiga ljud, behöver byta lyktor på bilen eller är rädd för att turbon behöver bytas ut – ta dig en funderare och sök igenom forum på nätet innan du lägger ut en massa pengar på onödiga byten eller reparationer. Det finns troligen en billigare lösning eller en billigare verkstad som kan reparera det som är trasigt utan att behöva byta ut alla delar.