Köpa begagnade bilar från Tyskland

KONTROLLERA REGISTRERINGSNUMMER

SE

Tack vare det vanligtvis bra skicket och de relativt låga kostnaderna köper många européer sina bilar från Tyskland. Dessutom lockar också Tysklands stora utbud av modeller som kanske inte finns tillgängliga alternativt är dyrare i det land köparen kommer från. Men hur mycket billigare kan man få en bil från Tyskland jämfört med på den svenska marknaden? I denna artikeln jämför CARFAX bilpriser samt presenterar de viktigaste för- och nackdelarna med att köpa en bil från Tyskland.

I denna artikel jämför CARFAX bilpriser samt presenterar de viktigaste för- och nackdelarna med att köpa en bil från Tyskland. Det finns olika sätt att köpa en begagnad tysk bil på – läs mer om de olika sätten samt deras styrkor och svagheter. 

Lägre priser för begagnade bilar från Tyskland

Begagnade bilar från Tyskland brukar ha relativt låga priser jämfört med i andra europeiska länder. En förklaring skulle kunna vara att tyskar byter bil till en nyare modell relativt frekvent (var femte till sjätte år), vilket innebär en kontinuerlig påfyllnad av bilhandlarnas lager och ett stort antal bilar till salu. En ytterligare förklaring är att bilar är kraftigt skattebelagda i flera EU-länder som gränsar till Tyskland.

För att demonstrera prisskillnaden har CARFAX undersökt prisskillnaden mellan de populäraste försäljningssajterna i Tyskland samt 5 andra europeiska länder. Nedan följer resultatet:

(2012-2014) BMW 320, bensin, 2 dörrar, svart
Tyskland€15,980
Frankrike€17,990
Sverige€20,450
Nederländerna€20,950
Spanien€21,900
Österrike€26,450

För- och nackdelar med att köpa begagnade tyska bilar

Det finns både för- och nackdelar med att importera en tysk bil och det finns en rad olika sätt att göra det. Nedan presenteras för- och nackdelar med att importera begagnade bilar från Tyskland privat respektive via importör/bilhandlare:

Att privatimportera en begagnad bil från Tyskland

+ Kostnaden för resa till Tyskland (flyg/tåg/bränsle för återresan/hotell) samt fordonets pris kan i slutändan vara lägre än det lokala priset för motsvarande bil.
+ Du lär känna din nya bil väldigt fort.
+ Du undviker extra kostnader som kan uppstå om du använder en importör eller låter en bilhandlare importera bilen åt dig.
– Långt till säljaren om du behöver åberopa garanti vid eventuella fel eller defekter.
– Den tillfälliga registreringen och försäkringen i Tyskland för bilen innan den kan registreras i Sverige kan vara omständlig.
– Alla steg för att registrera en bil från utlandet i Sverige måste du ta hand om själv.

Att använda importör eller bilhandlare för att importera bil från Tyskland

+ Alla formaliteter tas om hand av importören/bilhandlaren.
+ Du behöver inte köra hela vägen hem från Tyskland.
+ Extra kostnader plus bilkostnaden kan fortfarande vara mindre än det lokala priset.
– Ingen chans att provköra eller närmare inspektera bilen själv, när du beställt den måste du troligen köpa den.
– Extra kostnad för importeringstjänsten utöver bilkostnaden.

Importera begagnad bil från Tyskland genom svensk bilhandlare

Vissa bilhandlare erbjuder att importera och ta hand om allt jobb med att ta in en bil i Sverige från Tyskland. Tack vare EU-lagar är det enkelt för en EU-medborgare att köpa varor och tjänster från vilket EU-land som helst. När det gäller motorfordon finns gemensamma regler inom EU som gör det enkelt också att registrera t.ex. bilar i köparens hemland. Dessa fordon kostar vanligtvis mindre tack vare annorlunda skattesatser så som moms. Tänk dock på att i detta fall kan du inte själv provköra fordonet.

importera bil tyskland

Kolla upp CARFAX-rapporten innan du köper en begagnad bil

När du letar efter en begagnad bil att köpa, är det alltid en bra idé att kolla CARFAX-rapporten innan köp. En CARFAX-rapport tar fram mycket information som hjälper dig att fatta ett bra beslut och att köpa rätt bil, en utan ett tråkigt förflutet. Några exempel på vad en CARFAX-rapport innehåller:

  • Service- och verkstadsinformation
  • Mätarställningshistorik
  • Tidigare användningsområden (t.ex. använd som taxi, leasingbil etc.)
  • Har bilen varit eller är den stulen, krockad eller skrotad?
  • Kontinuerlig information om ägarbyten och totala antalet ägare
  • Bilens tidigare användningsområden (taxi, leasing etc.)
  • Stöldstatus
  • … och mer

Tyvärr har vi för tillfället inga data från Tyskland att tillföra CARFAX-rapporten, men vi på CARFAX jobbar för fullt med att försöka påverka datalagarna för att kunna erbjuda en full rapport även för bilar med tyskt ursprung.