Importera bil från annat EU-land, såhär gör du

KONTROLLERA REGISTRERINGSNUMMER

SE

Att köpa ett fordon i ett annat land och sedan importera den till Sverige på egen hand kan i vissa fall vara billigare eller bättre utrustad för samma pris som en liknande bil i Sverige. Du kanske till och med hittar en ovanlig eller speciell modell som inte är tillgänglig i Sverige. Du kanske undrar hur man går till väga för att köpa och importera en utländsk bil eller om det är någon fara att köpa en bil som någon annan importerat. Det är mycket viktigt att se till att den är laglig och registrerad i Sverige, CARFAX har satt ihop en förklaring av processen. Mer information finns att hitta hos alla myndigheter som borde, kan eller blir inblandade i att importera din bil till Sverige; www.transportstyrelsen.se, www.skatteverket.se, www.tullverket.se och besiktningsorganets hemsida.

Intyg om överensstämmelse (Certificate of Conformity)

När du köper en utländsk bil behöver den ett så kallat intyg om överensstämmelse för att bevisa att den vidhåller säkerhetsstandarderna satta av EU. Sedan 1996 har det varit krav för biltillverkare att tillhandahålla ett ”Operational Standard Certificate”, detta är ett så kallat helfordonsgodkännande.

Importera ny eller begagnad bil som privatperson

Första steget i processen att importeraen utländsk bil är att bestämma sig för antingen ett nytt eller ett begagnat fordon. Skattereglerna ser lite annorlunda ut beroende på ditt val.

Importera nytt fordon inom EU

För nya bilar som köps inom EU ska man betala momsen i destinationslandet, även om man är privatperson. En bil eller en motorcykel är klassad som ny om den har varit i trafik i under 6 månader eller om den körts mindre än 600 mil. För att betraktas som begagnad när det gäller momsreglerna så måste den alltså både ha körts mer än 600 mil OCH ha varit i trafik mer än 6 månader.

25 % moms ska betalas på inköpspriset och ska betalas även om man betalat skatt på köpet i ursprungslandet. Tanken är att säljaren inte ska ta ut moms vid försäljningen i utlandet. Som privatperson anmäler man sitt inköp av ett nytt fordon till Skatteverket i Ludvika. På Skatteverkets hemsida finns en broschyr och en blankett att fylla i (nya transportmedel).

Importera begagnad bil inom EU

Transportstyrelsens ursprungskontroll

Efter detta behövs en ursprungskontroll göras. Denna ansöker man om på transportstyrelsens hemsida.
Denna kontroll är till för att:

  • Fastställa fordonets identitet
  • Fastställa att inlämnade dokument är äkta och i original
  • Säkerställa att fordonet inte är stulet eller att handlingarna är förfalskade
  • Fastställa fordonets ursprung, var det närmast kommer ifrån

De handlingar som behövs i samband med ursprungskontrollen är:

  • Undertecknad bekräftelse, ifall man använder e-tjänsten eller ifylld ansökningsblankett.
  • Registreringsbevis i original från ursprungslandet. Detta borde tillhandahållas av säljaren. Samtliga delar av originalregistreringsbeviset måste inkluderas.
  • Kvitto, köpehandling eller annan dokumentation som visar hur fordonet har hamnat I din ägo. I detta måste det framgå att det är ett kvitto, samt chassinummer, köpare, säljare, vad som bytt ägare och datum för försäljningen. Precis som registreringsbevis är detta någonting som man ska få av säljaren.

Registreringsbesiktning

Det som vanligtvis, utöver ursprungskontroll, behöver göras för registrering i Sverige är en registeringsbesiktning och en identitetskontroll. Detta kräver en godkänd ursprungskontroll. För att få reda på vad som gäller för just det fordonet du vill importera, ta kontakt med ditt besiktningsföretag.

Dokumenten som behövs för registreringsbesiktningen är:

  • Uppgifter om fordonets tekniska data.  Denna information finns som vanligast i den utländska registreringshandlingen. Ifall att det inte finns så kan man också få denna information från tillverkaren av bilen och generalagenten.
  • Fordonets ”Certificare of Conformity” också kallat CoC eller helfordonsgodkännande.
  • Instruktionsboken till fordonet.
  • Protokoll från godkänd trafiksäkerhetsprovning med fordonet.

 Efter detta får din bil ett registreringsnummer automatiskt, förutsatt att allting är godkänt. Transportstyrelsen skickar hem registreringsbeviset och registreringsskyltar till ägaren.

Om det gått tre år eller mer sedan fordonet togs i bruk så att det fallit in under de regler som gäller för kontrollbesiktning i Sverige så måste även en sådan besiktning utföras . Det ingår nämligen inte i registreringsbesiktningen. För att få reda på om just ditt fordon ska kontrollbesiktas, ta kontakt med ett besiktningsföretag. När detta är färdigt och förutsatt att bilen blir godkänd, så är det bara att ställa på den och börja använda den.

Om det är så att du ansöker om tillfällig registrering i samband med ursprungskontrollen så behöver man också en tillfällig trafikförsäkring som man skaffar genom sitt försäkringsbolag.

Den tillfälliga registreringen, förutsatt att den blir godkänd gäller i tre månader och kan endast beviljas om ägaren är permanent bosatt i Sverige och har köpt fordonet utomlands.

Om bilen har aktuell utländsk trafikförsäkring och giltig utländsk registrering, får den köras i Sverige max en vecka från att den tagits in i landet.

Köpa återimporterade bilar

Återimporterade bilar är sådana som till exempel tillverkas i Sverige, inhandlas utanför Sverige och sedan senare under sin livslängd importeras till Sverige igen. Detta kan verka ologiskt, men det är en relativt vanlig procedur inom bilmarknaden.

Carfax-rapport – en pålitlig och opartisk källa för fordonshistorik

När man köper begagnade bilar är det viktigt att veta både bilens härkomst och övrig fordonshistorik. Vare sig det handlar om importerade eller återimporterade bilar så finns det alltid en pålitlig och opartisk källa för denna information, en CARFAX-rapport.

CARFAX-rapporten förser både köpare och säljare av ett fordon med detaljerad information om fordonets historik. Så som om det är importerat eller återimporterat. CARFAX-rapporten innehåller även annan information, som antalet ägare, användningshistorik (t.ex. taxianvändning, hyrbil, etc.), mätarställning, servicehistorik, besiktningsdata, krockskador och mycket mer.

Om du ska köpa en begagnad bil, köp en CARFAX-rapport och se till att du gör en bra investering.