Guide: tänk på detta vid köp av en begagnad elbil

Kontrollera registreringsnummer
SE

​Det har länge varit dyrt att köpa elbil. Inköpspriset har för många varit den allra största nackdelen, tillsammans med för få laddningsstationer i landet. För även om elbilar är billigare i längden än fossildrivna fordon, har många svårt att komma över den mer svidande prislappen.

Det blir sakta men säkert allt vanligare att köpa elbil i Sverige, och priset på dessa kommer enligt experter att sjunka kraftigt de kommande tio åren eftersom allt fler får upp ögonen för de miljövänliga fordonen. Detta kommer givetvis även påverka andrahandsvärdet och göra det billigare att köpa elbilar som är begagnade. Vad finns det att tänka på när du funderar på att köpa en begagnad elbil?

begagnad hybridbil

Fördelar ​med begagnade elbilar

Andrahandsvärdet är lägre på elbilar än på de bilar med förbränningsmotor, vilket gör att det är fördelaktigt att köpa dessa begagnade och inte helt nya. En Hyundai Ioniq Electric tappar till exempel hela 14,2 procent av värdet per år under de första tre åren, vilket gör det mer fördelaktigt att köpa begagnat.

Billigare att äga en elbil än en fossilbil

Det är även så att en elbil är billigare att äga än vad en fossilbil är. Du behöver varken byta ut kamremmar eller koppling på en elbil, eftersom dessa inte har detta, inte heller behöver du lägga ut pengar på den eviga tankningen av bensin, diesel eller etanol.

Miljövänligare med elbil

Den största fördelen är förmodligen den minskade miljöpåverkan och hållbarheten i att äga en bil som drar el och inte bensin. Den läcker alltså inte ut gift genom utsläpp och bidrar inte till att växthuseffekten fortsätter stiga.

Nackdelar med begagnade elbilar

Bilar med förbränningsmotor har många gånger gett mycket bättre betalt på marknaden för begagnade bilar. Nu tror dock många begagnatexperter att det vänt och att även elbilar håller värdet bättre nu än för några år sedan, samt bättre än hybridmodellerna.

Värdeminskningen

En fördel, som även kan vara en nackdel, när det kommer till begagnade eldrivna bilar är just värdeminskningen. Om du köper en bil som bara är ett år gammal tjänar du givetvis på det, men om du sedan vill sälja bilen själv efter ett par år så kommer din plånbok känna på hur mycket den har minskat i värde. Det här med andrahandsvärdet är alltså lite dubbelt och kan till och med räknas som en dold utgift när man gör en kalkyl inför ett bilköp. I testerna som utförts har körsträckan legat på 2 000 mil om året, men en elbil körs ofta i kortare distanser än detta per år.

Batterierna i elbilar

När man nämner till någon att man funderar på att köpa en äldre elbil bör man vara beredd på frågan om man tänkt på batterierna. Batteriet är själva motorn i bilen, det är med andra ord väldigt viktigt. Dessutom är det kostsamt att byta ut ett kraftfullt elbilsbatteri när det är slut, det kan kosta uppåt 20 000 kronor.

Testkör för att få reda på status

För hur vet du egentligen att batteriet är i gott skick? Tyvärr är svaret att det är onödigt svårt att kolla statusen på batteriet, med ett undantag: Nissan Leaf. Till vissa bilar kan man ansluta en läsare för att se statusen på batteriet, men det är dessvärre så att koderna inte är standardiserade utan det kan krävas en hel del googlande och installation av specialprogram för att få sitt svar.

Det bästa sättet att kontrollera räckvidden hos batterierna på är att ta sig ut på en långtur och köra tills det behöver laddas. Ett råd är att ladda batterierna till max och sedan åka tills du får meddelande om att halva batteriladdningen är kvar. Att tänka på är dock att om det är vinter och riktigt kallt, så minskar elbilarnas räckvidd en del.

Överdriven oro kring batterier

Oron över batteriernas livslängd är dock oftast rätt överdriven. En modern elbils batterier beräknas hålla längre än hela bilens livslängd. Du kan räkna med 10–20 procents tapp i batterikapaciteten efter 15 000 körda mil. Om du då kör mindre än 2 000 mil om året är detta många år som ska gå innan batteriet börjar förlora lite av sin kapacitet.

Viktigt att tänka på vid köp av begagnad elbil

När du står inför ett köp av en begagnad elbil finns det saker du bör kontrollera med säljaren för att slippa tråkiga kostnader i efterhand.

Elbil med batterihyra?

Det finns vissa bilar som köps med batterihyra. En sådan bil är bland annat Renault Zoe. När du köper en sådan bil ingår inte batterierna i priset på bilen utan dessa leasas separat och kostar en viss summa i månaden i stället. När du köper en begagnad elbil följer detta med, så fråga alltid säljaren om batterierna ingår i priset eller om de hyrs separat.

Vilka sladdar följer med

Det är viktigt att vara införstådd med vilka sladdar följer med i köpet. Ingår en laddkabel till vägguttag? En typ 2-kabel? Sådana kablar kan kosta flera tusen kronor att köpa till i efterhand och blir därför en väldigt trist kostnad.

Känt märke eller hemmabygge?

Det är inga problem att köpa en elbil från en person som har byggt den själv, så länge bilen fungerar som den ska. Om du köpt en begagnad elbil från ett mindre känt märke eller från en person som byggt den själv bör du vara medveten om hur svårt det kan vara att lämna in den på verkstad när det inte finns några experter på just den bilen.

Fordonshistoriken är viktig

Ytterligare en aspekt som är viktig att ha i åtanke när man är intresserad av att köpa en begagnad elbil är fordonshistoriken. Även om lacken ser fin ut och säljaren ger dig ett bra intryck kan bilens förflutna ha avgörande inverkan på elbilens egentliga värde. Med hjälp av en CARFAX-rapport kan du få en direkt inblick i fordonshistorik för samtliga bilar registrerade i Sverige och få tillgång till information om besiktning, mätarställningsavläsningar, ägarbyten och mycket mer. Ta reda på elbilens fordonshistorik för att försäkra dig om att du inte låter dig luras.