Så tittar du efter rost när du kollar en begagnad bil

Kontrollera registreringsnummer
SE

Har du hittat en begagnad bil online som du ska ta dig en närmare titt på? Glöm inte att kolla efter rost när du möter upp säljaren till fordonet. Det kan vara så att en enkel omlackering döljer större rostskador som i slutändan kan göra köpet till en riktigt dyr affär. CARFAX visar vad du ska kolla efter när du kontrollerar rost på en begagnad bil i denna videohandledning.

Rostskador på begagnade bilar kan vara farligt

Att kontrollera en begagnad bil efter rostskador eller begynnande rost är viktigt, av flera olika anledningar. Först och främst är det så att när en riktigt viktig del eller komponent av ett fordon har fått rostskador kan den gå sönder helt. Det är helt enkelt en säkerhetsfråga att bilen inte har invändiga rostskador som påverkar driften ute på vägarna. Det är farligt inte bara för dig som förare och dina eventuella passagerare: även andra bilister, fotgängare och cyklister kan påverkas eller skadas. Omfattande rostskador är ofta dyra att åtgärda, och om det vill sig illa kan de medföra att fordonet till slut inte går att köra överhuvudtaget.

Rost vanligare i kustklimat

När du köper en begagnad bil, se till att säljaren låter dig inspektera den ordentligt. Det är genom att  vara noggrann i denna process som du verkligen kan hitta eventuella rostskador. Risken för rost är störst om bilen har använts i kustklimat med mycket fukt i luften eller på en plats där salt används på vägarna för att få bort is och snö. På dessa platser är rostskador mycket vanligare än i det lite torrare klimatet i säg Stockholm. Även om du inte bor i ett fuktigt kustklimat kan bilen du köpt ha ägts av en person som till exempel bott i Bergen, eller på en annan plats i Norden där det regnar mycket.

Titta ​efter rostproblem här

Det första stället att kolla efter rost på är längs sidorna av karossen, framför allt längst ned. Ofta är det just här rostproblem startar, inte minst med vätan från vägarna utifrån och med blöta skor inifrån. Dock är detta ett ställe som är lite klurigt att undersöka, men det är svårt att täcka skador här.  Lyft på bilens mattor och kolla noggrant.

Titta efter rost:

  • På och inuti dörrkarmarna, ett fönster som vevas upp och ner med fukt inifrån och utifrån kan sprida rost inuti själva karmarna
  • I fönstrets tätning
  • I navet på hjulen
  • I och runt avgasröret

Alla dessa ställen som nämns ovan är ökända för sina rostproblem, det gör det bra att börja med att titta just där.

Fläckar i färgen kan vara begynnande rost

Om du ser att lacken på bilen har märkliga fläckar - där färgen liksom har blivit lite bubblig på ytan – är detta ett tidigt tecken på rost. Det kan dessutom indikera en rostfläck som täckts över genom omlackning med ny färg. Var vaksam om du råkar på detta.

Små rostskador kan åtgärdas

Om du nu hittar ett fordon som i stort sett har allt det du letar efter - men även en liten rostskada – betyder inte detta att du ska dra öronen åt dig helt och hållet. När det kommer till mindre rostproblem kan lösningen vara att man tar kontakt med ett proffs som bedömer om det går att stoppa rostens framväxt utan att det blir jättedyrt.

Kolla alltid CARFAX-rapporten för att få reda på bilens historik

När du ska köpa en begagnad bil rekommenderas det starkt att du även kollar CARFAX fordonsrapport. CARFAX-rapporten hjälper bilköpare genom att ge mer information om ett intressant fordon, dess förflutna och tidigare ägares åtgärder och lagningar. Där kan du bland annat få veta hur många ägare som fordonet haft totalt under sin livstid, om körsträckan är korrekt och om bilen har antingen importerats eller exporterats samt mycket mer. Det hjälper dig med andra ord att få en djupare teknisk förståelse för bilen. Med mer information kan du dessutom ta ett bättre och tryggare köpbeslut.