Kontrollera mätarställning

KONTROLLERA REGISTRERINGSNUMMER

SE

CARFAX Sverige, bilklubbar och brottsbekämpande organ i Europa uppskattar att kunder kommer att förlora flera miljarder euro på grund av fusk med mätarställningar bara i år. Trots arbetet med att bekämpa mätarfusk – inklusive tuffare lagstiftning och fler lagförda brott – ökar risken för att kunderna ska råka ut för den här typen av bedrägeri. Digitala vägmätare, som man trodde skulle vara svårare att fuska med, kan faktiskt vara ännu enklare att manipulera och ställa in på ett felaktigt värde.

Upptäck fusk med mätarställning

Man kan använda en dator, eller en manuell metod, för att ändra en bils vägmätarställning och/eller dokumentation så att den visar färre körda kilometer än den faktiska körda sträckan. Detta är olagligt i de flesta europeiska länder. Bilexperter säger att det är relativt enkelt att göra. Inte nog med att det påverkar bilens värde, det ökar dessutom risken för dyra reparationer.

”Om bilen har kört mycket längre än vad vägmätaren anger är sannolikheten för större reparationer och många småfel mycket högre”, säger bilexeperten Pat Goss, en av värdarna för PBS Motorweek. Det är inte alltid uppenbart för en bilköpare om en begagnad bils vägmätare har ställts tillbaka. Digitala vägmätare, som man trodde skulle lösa problemen med fusk, är lika enkla, eller till och med ännu enklare, att ändra än de tidigare mekaniska.

”Skrupelfria personer programmerar om digitala vägmätare med relativt billiga program och apparater som är avsedda för laglig omkalibrering av felaktiga vägmätare. De är enkla att hitta på internet och används tyvärr för att lura intet ont anande kunder”, säger Håkan Lindberg, kommunikationsansvarig på CARFAX.

mätar

Digitala vägmätare

Tyvärr är det ännu svårare att upptäcka fusk med digitala vägmätare än med traditionella mekaniska mätare (eftersom digitala vägmätare inte har några synliga rörliga delar). En bils skick och en CARFAX-rapport är de bästa ledtrådar en köpare kan få till om mätarställningen har ändrats.

Biltillverkarna tog fram den digitala vägmätaren huvudsakligen för att komma ifrån problemen med just vägmätarfusk. Men så fort som tekniken har utvecklats lär sig skojare hur man använder den till fel saker. I det här fallet använder man verktyg som är avsedda för att korrigera en mätarställning för att ställa tillbaka mätarna illegalt. Och det är lika lätt som att surfa på webben.

Kalibreringsverktyg för digitala vägmätare kan köpas online och trots ”friskrivningsklausuler” från säljarna används de för att fuska med vägmätarställningar.

Goss säger: ”Precis som en hackare kan skada en dator kan någon med rätt programvara och maskinvara få en digital vägmätare att visa vilken siffra som helst. Det finns många olika typer av problem med begagnade bilar som är i princip omöjliga att upptäcka för en privatperson. Fusk med digitala vägmätare är ett sådant problem som blir allt vanligare.”

Folk tror tyvärr ofta att digitala vägmätare inte kan ändras, men lurendrejarna har tagit till hightech-metoder. Utländska företag kör kampanjer på internet som hjälper vem som helst som vill ställa tillbaka en vägmätare att göra det.

Upptäcka vägmätarfusk

Det kan vara svårt, men det är inte omöjligt att upptäcka om en bils vägmätarställning har ändrats. CARFAX har tagit fram följande tips för att hjälpa köpare att upptäcka fusk med maetarstaellning:

Be att få se tidigare dokumentation och jämför mätarställningen där med bilens vägmätare. Undersök noteringen noggrant om värdet för mätarställningen är otydligt eller är svårt att läsa.
Jämför maetarstaellning med det värde som anges i bilens underhålls- eller servicehäfte. Du kan också kontrollera den vägmätarställning som anges på oljebytes- och underhållsetiketter. Dessa etiketter kan sitta på fönster eller dörramar, i handskfacket eller under motorhuven.

Om bilen har en traditionell mekanisk vägmätare, kontrollera att siffrorna på vägmätaren är korrekt linjerade, dvs. att de inte är förskjutna. Om mätarens siffror är sneda, har konstiga mellanrum eller vickar när du slår på instrumentbrädan med handen kan bilens vägmätarställning ha ändrats.

Undersök däcken. Om vägmätaren står på 60 000 kilometer eller mindre ska bilen ha originaldäcken. Undersök hur sliten bilen är – framför allt gaspedalen, bromspedalen och kopplingspedalen – för att upptäcka om slitaget verkar konsekvent och rimligt för den vägmätarställning som bilen har.

Be säljaren om en fordonshistorikrapport från CARFAX innan du köper en begagnad bil. Om säljaren inte tillhandahåller en rapport kan du beställa en själv på www.carfax.se. Vi rekommenderar också att du gör en ordentligt provkörning och låter en behörig mekaniker gå igenom bilen.