Köpa begagnad bil blir lätt med CARFAX bil guide

Vi har koll på historiken bakom alla bilar i Sverige

Köpa begagnad bil? Här är en steg-för-steg-guide som hjälper dig!

​Nedan finns en detaljerad bil guide över vad du bör tänka på när du ska köpa begagnad bil!

Köpa begagnad bil?

​Det finns många risker runt köpprocessen av begagnade bilar. CARFAX presenterar en sammanfattande steg-för-steg-guide över de aspekter du bör ha i åtanke när du ska köpa begagnad bil.

1. START

Förberedelser

​Innan du sätter i gång är det viktigt att göra en budget och sätta ett maxpris på vad du är villig att betala. Den här summan är en viktig del i din sökprocess och kan komma att ge en viktig signal när det är dags att dra sig ur en eventuell prisförhandling.

Nästa steg när du ska köpa begagnad bil är att bestämma dig för vilken typ av bil som matchar dina önskemål och behov, (t.ex. liten bil, mellanklassbil eller SUV). Du hittar information om olika modeller på internet och i biltidningar. När du väljer bil, glöm inte att även titta på vad den totala ägarkostnaden blir. När du har gjort ditt val av märke/modell är det viktigt att börja  söka efter information i forum, i tidningar och på andra informationskanaler om vad andra ägare tycker och om modellen har några eventuella svagheter. Detta hjälper dig att i ett senare skede veta vad du ska vara uppmärksam på.

Var ska man leta?

bilwebblocketbytbil bilpriser

Den största marknadsplatsen för den som idag ska köpa begagnad bil är internet. Skriv in dina viktigaste sökkriterier och du får omedelbart tillgång till alla tillsalubilar som möter dessa kriterier. Populära hemsidor för begagnade bilar i Sverige är Blocket (www.blocket.se), Bytbil (www.bytbil.se), Bilpriser (www.bilpriser.se) och Bilweb (www.bilweb.se). En annan möjlighet är att titta på annonser i dags- och biltidningar.

Privat eller hos handlare?

köpa begagnad bil

Att köpa begagnad bil från en bilhandlare reducerar en del risker men chansen att göra ett klipp är mer sannolik om du köper från en privatperson.

Normalt sett inspekterar bilhandlarna sina begagnade bilar och åtgärdar de defekter och fel som du eventuellt hittar. Som köpare är du också bättre skyddad rent lagmässigt om du köper av en bilhandlare. Om fel eller brister skulle upptäckas har köparen rätt att få detta åtgärdat om köparen kan bevisa att handlaren är ansvarig. Detta kan inte handlaren avtala bort i köpekontraktet.

 

Det finns dock inga regler utan undantag. Ett fel som visar sig inom sex månader från dagen för leverans av bilen skall anses ha funnits vid leveransen, om inte annat visas, eller om det är oförenligt med varans normala skick. Handlaren måste i detta scenario bevisa att felet inte fanns vid leveransdatumet, vilket kan vara mycket svårt att bevisa. Trots de ovan nämnda, måste köparen alltid bevisa felet själv.

Du bör också vara uppmärksam på saker som “säljes i befintligt skick“, i dom flesta fall finns det inget som heter så. Men en köpare kan ha förväntningar på kvaliteten på den köpta bilen med tagen hänsyn till pris och övriga omständigheter, även om en bil är "köpt i befintligt skick". Bilen får i detta avseende anses vara defekt, om den är i sämre skick än köparen rimligen kunde ha förväntat sig, med hänsyn till priset på fordonet och övriga omständigheter. Ofta erbjuder handlaren även ytterligare garantier.

Ditt rättsliga skydd är betydligt mindre när du köper en begagnad bil av en privatperson. Om ett privat kontrakt är skrivet, kan säljaren utesluta ansvar för fel. Undantaget som finns är uppenbart bedrägeri eller om grov oaktsamhet kan bevisas. Om du tittar envist och förhandlar bra – och med lite tur – kan du göra en mycket bra affär.

Träffsäkerhet

När du söker efter ett begagnat fordon kan du bli översvämmad med resultat och du måste då begränsa dina sökkriterier. Ett bra sätt att göra detta är genom att begränsa området som du vill söka efter bilen i, t.ex. bara fordon i Östergötland. Andra begränsande parametrar är priset, tillverkningsår, körsträcka eller utrustning. Testa dig fram med kriterierna tills du har ett hanterbart antal träffar. Efter det kan du jämföra bilar direkt och inspektera seriösa kandidater mer i detalj.

Viktiga sökkriterier att titta på och granska:

  • Ålder
  • Hur bilen har använts
  • Förbrukning/CO2 utsläpp
  • Var bilen finns
  • Mätarställning 

2. Annonsurval

Ju mer detaljerad beskrivning av fordonet, desto bättre. När en annons beskriver i detalj om de starka och svaga punkter på bilen (t.ex. olyckor eller rost), har säljaren tagit första steget mot att bli en trovärdig säljare. Om han däremot använder fraser som "i bra skick" utan fakta som backar upp påståendet, bör du fortsätta med försiktighet. Detta gäller även vaga fraser som "skick lämpligt för åldern" eller "inga allvarliga olyckor." Fråga dig själv om beskrivningen är trovärdig när du ser en annons som hävdar bara "lätta repor/märken" på en sju år gammal bil.

Bilder

"En bild säger mer en tusen ord" gäller särskilt för en begagnad bil. Kontrollera om texten i beskrivningen kan ses i bilderna. Kvaliteten på bilderna kan vara tillräckligt för att dra vissa slutsatser, är bilderna suddiga eller i svagt ljus - försöker säljaren möjligen dölja något? Ju mer detaljerade bilderna, desto bättre. Om det inte finns några bilder på interiören bör du ägna särskild uppmärksamhet åt detta senare.Anteckningar

Ingen annons kan svara på alla dina frågor. Skriv ner vilken information du fortfarande behöver så att du kan gå igenom dessa vid en senare tidpunkt med säljaren.

bytbil fordon

Kostnadskalkyl

Innan du väljer ut dina favoriter måste du ta hänsyn, inte bara till inköpspriset på bilen, men också den totala ägarkostnaden. Med denna information kan man sedan besluta om bilen passar för köp. Din beräkning bör innehålla följande:

  • Fordonsskatt (beror på utsläpp och drivmedelstyp) dieselskatt.se/
  • Försäkringskostnad: Insplanet eller Compricer
  • Bränsleförbrukning
  • Underhållskostnader (service och reparationer)

Historik

Ju mer du vet om historiken på en bil, desto bättre kan du göra en objektiv bedömning om den. Samla därför in så mycket historiska data som möjligt. Carfax erbjuder en praktisk tjänst för just det här ändamålet. Allt du behöver är antingen ett registreringsnummer eller ett chassinummer. Skriv in registreringsnumret alternativt det 17-siffriga chassinumret och du får en rapport med historiken på bilen.
En Carfax-rapport ger dig följande viktig information om bilen (beroende på data):

  • Antal ägare
  • Användingsområde (privat, yrkestraffik, taxi, leasingbil, etc.)
  • Service och reparationer
  • Inrapporterat miltal
  • Återkallningar från tillverkare
  • Import- och exporthistorik på fordonet

Med den här informationen från Carfax kan du verifiera vad som sägs av säljaren. Om registreringsnumret/chassinumret inte framgår i annonsen kan du be säljaren att ge dig detta.

bilhistorik

Urval

Bara bilar som klarar denna inspektion bör du gå vidare med. Nästa steg är inspektion på plats och provkörning.

3. Kontakta säljaren

Telefon eller e-post?

Blyga människor skulle förståligt nog hellre skicka ett skriftligt meddelande än att ringa en främling. Fördelen med att skicka e-post är att du kan tänka över dina frågor och formulera dem ordentligt. Dessutom, när du får ett svar, har du ditt svar svart på vitt. Nackdelen med e-post är att du får ett begränsat personligt intryck av säljaren och kanske har du uppföljningsfrågor som inte kan besvaras direkt.

Viktiga frågor

Innan man är överens med säljaren om ett provkörningstillfälle, bör man ställa några viktiga frågor. Till exempel om bilen har varit med om någon olycka, när nästa besiktning är och om priset är förhandlingsbart. Bekräfta dina viktigaste sökkriterier som du använde för att specifieria din sökning, t.ex. är bilen en rökfri bil? Du kan också be om registeringsnumret, chassinumret eller VIN-numret (Vehicle Identification Number), om det inte redan är skrivet i annonsen. Om du har några andra frågor eller om något är oklart beskrivet i annonsen är också nu dags att fråga.

Intrycket av säljaren

Värdera inte bara bilen utan också den som säljer bilen. Här är din första möjlighet att se hur dina frågor hanteras - med konkreta svar eller med ofullständiga/vaga svar som skapar ännu fler frågor. Om du är missnöjd med svaren på dina viktigaste frågor, såsom de om tidigare olyckor, iaktta försiktighet. Likaså om säljaren inte skriftligen vill förklara att bilen inte varit med i en olycka, undvik då provkörning och lägg tiden på nästa bil. 
Du ska inte känna dig pressad att ta ett beslut. En seriös säljare kommer inte att säga "du måste bestämma idag." 
Om en privat säljare frågar dig "vilken bil är du intresserad av?", pratar du antagligen med en dold handlare. 
Använd din intuition. Ger säljaren dig ett bra eller dåligt intryck? Var inte paranoid, men var uppmärksam och bestäm endast träff med säljaren om allt känns bra.

Möte

När alla dina frågor har besvarats och du fortfarande intresserad av bilen, är det dags för en provkörning. Detta bör definitivt göras i dagsljus och du bör ge dig själv minst en och en halv timme för visning och provkörning. Var försiktig om provkörningen föreslås sent på kvällen/natten i ett industriområde. Glöm inte att fråga om säljaren låtit bilen bli kontrollerad av en professionell verkstad.

4. På plats

Grundläggande saker

Provkör alla dina kandidater inom en kort tidsperiod, på det här sättet kan du jämföra dina intryck på ett lättare sätt. En viktig grundregel: ju mer objektiv du kan vara vid provkörningen desto bättre. Försök att vara neutral även om du tror att du har hittat din bil. Fyra ögon är alltid bättre än två så ta med dig en vän som helst av allt har mer kunskap om bilar än du själv. Låt även provkörningen och genomgången ta tid, ta all tid du behöver så att du fattar ett balanserat beslut i lugn och ro. 

Dokument/handlingar

dokument bil

En närmare titt på de dokument som finns med bilen ger viktig information och insikt. Kontrollera om det finns inkonsekvenser: är chassinumret på bilen inte samma som i registreringsdokumentet? Om så är fallet är dokumentet troligen falskt. Är namnet på den registrerade ägaren i dokumenten samma som säljare? Om inte, är det förmodligen en handlare i förklädnad. Luckor mellan serviceintervallerna kan betyda att viktiga servicar är missade. Visar handlingarna att säljaren bara har haft bilen under en mycket kort tid? Kanske var han missnöjd med bilen, i så fall varför?

Skick

Innan du tar bilen på en provtur, undersök den i detalj. Titta efter om några defekter har försökt döljas. Kom ihåg: ett skinande yttre säger väldigt lite om det verkliga skicket på hela bilen.

Exteriör 
Försök att få en överblick över bilen i olika perspektiv och leta efter brister – t.ex. i lacken. Repor och bucklor kan lättast hittas i en hukande ställning eller om man har möjlighet att lyfta upp bilen till ögonnivå i t.ex. en ”Gör-det-själv” hall. Färgskiftningar indikerar att något blivit omlackerat, om så är fallet fråga varför. Håll ögonen öppna för rost. En väldigt smutsig bil gör det svårt att leta efter brister och sänker säljarens trovärdighet.

Under huven 
Hjärtat på bilen hittar vi under huven, om något är fel här kan det omgående bli väldigt dyrt. Är motorutrymmet skinande rent har den troligtvis nyss blivit rengjord vilket gör det svårare att hitta t.ex. oljeläckor. Leta också efter torkat gummi i packningar och slangar vilket kan innebära skada.

Interiör 
Lita på din näsa: luktar det unket eller konstigt inuti bilen? Om så är fallet har bilen ett fuktproblem. Luktträd och ”lukta gott” artiklar som finns bilen hänger säkert inte där utan anledning. Alla säkerhetsbälten ska fungera och rulla in/ut på ett smidigt sätt. Kolla även att klädseln är hel och ren samt att rutorna fungerar som de ska. Det ska även finnas ett reservhjul eller lagningskit i bagageutrymmet på bilen.

Provkörningen

provkörningen

Kör inte bara runt kvarteret och i staden utan även på motorväg – vissa brister uppkommer inte förrän i högre hastigheter. Leta också efter slingrande vägar och kullar. Det är viktigt att du tar ungefär likadana vägar med alla bilar du testkör så att jämförelsen blir så lik som möjligt.

 

 

Start 
Kallstarta alltid bilen eftersom vissa fel och brister endast visar sig då. Om temperaturmätaren snabbt går upp har säljaren troligtvis varmkört bilen. Kolla så att alla varningslampor är släckta så fort bilen startat. Innan du lägger i första växeln ska du också testa blinkers, varningsblinkers, ljus m.m.

På vägen 
På vägen ska din första prioritet vara körupplevelsen. Skärp alla dina sinnen, stäng av radion och lyssna efter konstiga och onormala ljud. På en lämplig och säker vägsträcka, kör bilen rakt och släpp ratten för någon sekund och se om bilen ändrar riktning eller fortsätter att gå rakt. Om inte kan det handla om obalans i däcken eller framvagnen av olika anledningar. Bilen ska gå rakt fram vid full inbromsning utan några konstiga ljud. Växlingarna ska gå mjukt och lätt mellan stegen i alla hastigheter. Testa all extrautrustning men det mest viktiga är att ju känner dig komfortabel och att din magkänsla är bra.

Efter provkörningen 
Efter att du kommit tillbaka med bilen, låt motorn stå på ett tag. Öppna motorhuven och leta efter läckage. När du sedan stänger av motorn starta den omedelbart igen vilken den ska göra utan några som helst problem.

För att du ska få en bättre överblick och att inget glöms bort när du är på plats för att titta på bilen kommer här en checklista över det som är viktigt. Ta dig tid att gå igenom punkt efter punkt och skriv ner om det finns några oklarheter. Är du fortfarande intresserad utav bilen ska du nu låta någon med professionell kompetens titta på den. Denne kan svara på dina frågor och ge dig ett vattentätt svar om bilen är något att ha.

5. Professionell kontroll

Varför gå till en expert?

En del större brister kan hittas under provkörningen och du kan då direkt sortera bort de fordon som inte är något att ha. Om ett fordon har klarat alla tester hittils bör du stödja din bedömning av någon som är oberoende, en tredje part. Detta tryggar ditt bilköp. Tecken på kommande reparationer kan lätt döljas även för ett tränat öga och reparationer som dyker upp efter köpet kan vara riktigt otrevliga och ska undvikas. Ett professionellt utlåtande hjälper till att minimera den risken.

Hos experten

En professionell kontroll på en verkstad kostar ca. 1000 kr. Det kan tyckas dyrt men är i långa loppet värt varenda krona. Verkstaden undersöker bilen, steg för steg, och ger dig sedan ett skriftligt utlåtande på papper. Om det finns större brister som är dyra att åtgärda kan du då avbryta köpet. Om det istället finns några få mindre brister så kan du ha med de vid själva förhandlingen om priset. Om det fanns frågetecken efter provkörningen kan nu verkstaden titta på detta och söka efter möjliga orsaker.
De problem säljaren redovisat kan också verkstaden kontrollera mer i detalj och om beskrivningen och bristerna inte stämmer döljer troligtvis säljaren något.

Rekommendationer

Vi rekommenderar följande företag att utföra ett test på fordonet:

  • Märkesverkstäder (ring och kolla, oftast gör de detta men inte alltid)
  • M-test (Motormännen)
  • Bilprovningen (Bildiagnos)

6. Köpet

Förhandlingen

Det finns tre siffror som du bör ha i bakhuvudet innan du börjar förhandla om priset: ditt drömpris, ditt ok-pris och ditt högstapris. En prislista över begagnade bilar kan vara en bra grund för dessa siffror, t.ex. bilpriser.se. I förhandlingarna, berätta för säljaren vad ditt drömpris är, som dock bör vara realistiskt. Förhoppningsvis är säljaren mycket intresserad av att sälja och instämmer direkt. Mer troligt är dock, att säljaren kommer med ett pris han vill ha för fordonet och då är det läge att föreslå ditt ok-pris. Om säljaren fortfarande står fast över ditt pristak, kan du alltid lämna ditt telefonnummer om han skulle ändra sig. Låt aldrig säljaren veta att du verkligen vill köpa bilen utan håll dig neutral och lite reserverad. Använd testprotokollet från verkstaden som förhandlingsargument och låt aldrig säljaren pressa dig till ett beslut. Förutom priset, kan du förhandla om ytterligare tillägg på bilen, t.ex. nya däck.

Dokument

Se till att alla relevanta dokument finns tillgängliga före undertecknandet av kontraktet. Dessa inkluderar del 1 och 2 av registreringsbeviset (om det utfärdats efter den 2 september 2004). Om bilen är äldre än tre år, ska säljaren ge dig det sista besiktningsprotokollet. Om uppgifterna om registrerad ägare av fordonet skiljer sig från säljarens id-kort måste det också finnas ett dokument (fullmakt) med godkännande från bilägaren. Det ska inte heller finnas några luckor i servicehistoriken.

Kontrakt

bil kontrakt

Avsluta affären med ett skriftligt avtal genom att använda en kontraktsmall som innehåller vanliga bestämmelser. Detta är viktigt eftersom vid eventuella senare problem, innehåller avtalet villkoren för köpet. Alla viktiga detaljer bör tas med – som fullständiga personuppgifter av säljaren, inklusive hans personnummer. Be alltid säljaren efter bevis på hans identitet. Kontrollera också att VIN/chassinummer ingår i dokumentationen.

När du köper av en privatperson, ingår sällan garanti. Därför är det i dessa fall ännu viktigare att alla detaljer är nedskrivna. Acceptera inte några villkor som du inte vill och be om en skriftlig försäkran att bilen är olycksfri. Om säljaren inte vill göra det, be då att få alla kvitton och rapporter på reparationer och problem. Alla fel och brister ska anges i kontraktet. Ett dokument på att bilen inte används kommersiellt och inte är importerat bör också finnas med, t.ex. en Carfax-rapport. Om så är fallet, se till dessa fakta är med. Ta dig tid och läs avtalet nog, om något är oklart, fråga säljaren omedelbart och skriv först på avtalet när alla frågetecken är utredda.

Betalning och leverans

Betala bara när både du och säljaren har undertecknat kontraktet. Om en kontant betalning är att föredra (optimalt nära en bank), så har du fördelen av att få nycklarna och dokumenten direkt. Du kan också ange betalningssätt i avtalet vid undertecknandet. Båda parter, säljare och köparen, måste kvittera överlåtelsen av fordonet, inklusive tid, plats och datum.

Registrering

Köparen eller säljaren ska skicka in del 2 av registreringsbeviset, undertecknat av både köparen och säljaren. Del 2 skall innehålla alla relevanta uppgifter om fordonet, namn, personnummer, adress till köparen och hans signatur samt datum. Detta bekräftar att fordonet (och relevanta dokument) är i köparens ägo. Enligt svensk lag måste bilen också vara försäkrad, minst trafikförsäkrad. Köparen måste därför teckna en sådan försäkring fr.o.m. den dagen äganderätten övergår från säljare till köpare.